واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

شهاب ها

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

دنباله دار ها و شهاب ها

مؤلف : پاتریک مور

مترجم : حمید رضا گیاهی

شهاب ها

اگر در شبی صاف و تاریک به آسمان نگاه کنید ‌، انبوه ستاره ها را خواهید دید .هر یک از ستاره ها،خورشیدهایی هستند .خورشیدما فقط یک ستاره است و چون از دیگر ستاره ها به ما بسیار نزدیکتر است ، درخشانتر به نظر می رسد.گاهی در پهنه آسمان شب ، ردنوردی بسرعت حرکت میکند و محو می شود.ما آن را شهاب می نامیم.شهاب اصلاً شبیه ستاره واقعی نیست؛بلکه فقط ذره کوچک غبار مانندی است که در بخش بالایی جو زمین می سوزد و از بین می رود .

شاید برخی از شهاب ها بسیار درخشان شوند اما در چند ثانیه ناپدی خواهند شد آن ها در فاصله زیادی پیش از رسیدن به سطح زمین می سوزند .

شهاب ها چگونه ایجاد می شوند؟

شهاب ها مانند زمین در مسیری به دور خورشید می گردند.وقتی که در فضا هستند ، ما نمی توانیم آنها را ببینیم ؛ چون بسیار کوچکند.آنها را فقط هنگامی می بینیم که در بخش بالایی جو زمین حرکت می کنند و بر اثر اصطکاک داغ می شوند.اگر شما لاستیک دوچرخه را باد کرده باشید ، در می یابید که تلمبه گرم می شود چون هوای درونش فشرده می شود و اصطکاک به وجود می آید .اصطکاک است که تلمبه را گرم می کند .ذره کوچک با سرعت به بخش بالایی جو وارد می شود بر اثر اصطکاک با هوا گرم می شود و در نتیجه آتش می گیرد و می سوزد .

بارش های شهابی

معمولاً شهاب ها در دسته هایی به دور خورشید می گردند. هنگامی که زمین از میان یکی از این دسته ها می گذرد ، با تعداد زیادی از ذرات غبار برخورد می کنند در نتیجه بارش شهاب آغاز می شود .این رویداد چندین بار در هر سال اتفاق می افتد.اما بهترین هنگام برای دیدن بارش شهاب ها ، از هفته دوم تا هفته چهارم مرداد است .در این محدوده زمانی زمین در مسیرش از میان توده متراکمی از غبار می گذرد . از پایان هفته اول مرداد تا حدود 26 مرداد در مکانی دور از شهر به آسمانی صاف و تاریک نگاه کنید .

اگر بخت یارتان باشد در هر چند دقیقه احتمالاً چندین شهاب را خواهید دید .البته در وقتهای دیگر هم می توانید آنها را ببنید زیرا شهاب ها ممکن است در هر لحظه پدیدار شوند

شهاب ها و دنباله دار ها

اجسامی به نام دنباله دار ها ، منشأ شهاب ها هستند . دنباله دار ها هم مانند شهاب ها به دور خورشید می گردند ، اما آنها مانند دیگر سیارات نیستند.

یک دنباله دار ، توده ای یخی آمیخته با غبار است .دنباله دار با حرکتش در فضا ، ردی از غبار را در مسیر پشت خود به جا می گذارد.همین ذرات غبار هستند که پس از سقوط به درون جو زمین ، ما آنها را به صورت شهاب ها می بینیم .

دنباله دار ها از ما بسیار فاصله دارند . از این رو ، مانند شهاب ها در پهنه آسمان سریع حرکت نمی کنند.برای پی بردن به حرکت یک دنباله دار ، باید چند ساعت آن را تماشا کنید.

دنباله دار ها چگونه حرکت می کنند؟

زمین در مسیری شبیه دایره به دور خورشید می گردد.اما نوع مسیر دنباله دار ها متفاوت است ؛ چنان که در تصویر می بینید ، ممکن است یک دنباله دار گاهی از زمین به خورشید نزدیکتر شود ؛ در صورتی که در زمانهای دیگر ، ممکن است بسیار دور شوند.برخی از دنباله دار ها تنها در هر چند سال یک بار به دور خورشید می گردند.اما گردش بعضی دیگر ، مدت زمان زیادی طول می کشد ؛ برای مثال ، صدها یا حتی هزاران سال ! دنباله دارها بر اثر نور خورشید می درخشند و فقط هنگامی درخشان دیده می شوند که در فضا به نزدیکی ما می رسند.دنباله دارها پس از دور شدن از خورشید ، به قدری کم نور می شوند که ما اصلاً نمی توانیم آنها را ببنیم.

دنباله در دنباله دار ها

دنباله دار ها در فاصله دور از خورشید بسیار سرد هستند و چیزی بیش از توده یخ زده نیستند . هنگامی که به خورشید نزدیک تر می شوند ،توده یخی آنها گرم می شود وگازها آن را در بر می گیرند.در این هنگام ، چیزی شکل می گیرد که ما آن را سر دنباله دار می نامیم .یک دنباله دار واقعا بزرگ ، ممکن است دنباله درازی هم داشته باشد.دنباله در خلاف جهت خورشید کشیده می شود .

برخ دنباله دار ها بوده اند که بسیار درخشان شده بودند .طوری که نورشان در شب سایه می انداخته است .سالهای زیادی است که چنین دنباله دارهای درخشانی دیده نشده اند .اغلب دنباله دار ها بسیار کم نور هستند .شماری از آنها هرگز دنباله ای نداشتند.

دنباله دار هالی

بهترین دنباله دار شناخته شده ، دنباله هالی نامیده شده است ؛ زیرا نخستین بار اختر شناسی به نام ادموند هالی دریافت که این دنباله دار به دور خورشید می گردد.هالی تقریبا هر 75 سال به سوی ما بر میگردد.این دنباله دار بارها دیده شده است.

در آخرین بازگشن دنباله دار هالی ، یعنی در سال 1365 -1986 ، پنج فضا پیما به سوی آن فرستاده شدند.یکی از آنها درست از میان سر دنباله دار عبور کرد و تصویرهایی از توده یخی درونی فرستاد.

در حال حاضر ، دنباله دار هالی از خورشید دور و به قدری کم نور شده است که دیده نمی شود.

اما ، به جای آن را می دانیم . هنگامی که دوباره در سال 1440-2061 باز گردد، شاید شما هم آن قدر خوش شانس باشید که بتوانید آن را ببنید.

سنگهایی از فضا

گاهی جسم بزرگی به سوی زمین می آید.ممکن است آن جسم به اندازه ای بزرگ باشد که کاملا نسوزد واز میان جو عبورکندوبه سطح زمین برسد.چنین جسمی را شهاب سنگ نامیده اند.

موزه ها از مجموعه های شهاب سنگها نگهداری می کنند و شما می توانید آنها را در موزه ها ببنید . اغلب شهاب سنگها از سنگ و آهن تشکیل شده اند.آنها از دنباله دارها جدا نشده اند و به طور کلی با شهابها تفاوت دارند.

یک شهاب سنگ بزرگ ممکن است پس از برخورد با زمین ، گودال یا دهانه ای بزرگ ایجاد کند .

یکی از دهانه ها در آریزونای آمریکا قرار دارد که اندازه آن بزرگتر از یک کیلومتر است.

اگر چنین جسمی به ناحیه پر جمعیتی از زمین برخورد کند ، خسارت زیادی به بار می آید .اما خوشبختانه احتمال چنین رویدادی بسیار کم است.گودال آریزونا هم واقعا بسیار قدیمی است.تا بحال هیچ کس با سقوط سنگی از فضا کشته نشده است . بنابراین هنگامی که در شب برای مشاهده شهاب ها از خانه خارج می شوید خیالتان آسوده باشد که درامان هستید.



خرید و دانلود  شهاب ها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.