واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درمورد تشخیص مفهوم مخلوط معمولی در ذهن بچّه ها

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

برای تشخیص مفهوم مخلوط معمولی در ذهن بچّه ها می توانیم بدین صورت اقدام کنیم . از هر کدام می خواهیم که یکی مقداری نخودچی ، یکی مقداری نقل ، یکی مقداری کشمش ، یکی مقداری بادام و . . . به همراه خود بیاورند و آنها را روی میز قرار دهند بعد همه را در یک جا جمع و به هم می زنیم و از آنها می خواهیم که بگویند ما چکار کردیم . جواب می دهند که آنها را قاطی کردید . ( آجیل درست کردید ) . می توان به کمک این کلمه ی قاطی کردن مفهوم مخلوط را آموزش داد .

برای ادامه ی تدریس از بچه ها می خواهیم که هر کس مواد خود را از روی میز جدا کرد . و بردارد پس از آنها می پرسیم که آیا موادشان تغییر کرده ( مزه ، رنگ و بو ) آنها پاسخ خواهند داد که خیر پس از این طریق به خواص مخلوط معمولی نیز پی می برند .

مثالی دیگر برای مخلوط معمولی نیز می توان عنوان کرد که یکی از اجزاء آن آب باشد . از تمام گروه ها می خواهیم که یک لیوان آب تهیه و مقداری شن درون آن بریزید و بهم بزنند پس بوسیله ی قاشق شن ها را از آب بیرون بیاورند از آنها می خواهیم که نظر خودشان را درباره ی آزمایش بیان کنند . نهایتاً گروهی را که به این نتیجه برسند که اجراء مخلوط قابل تشخیص اند و به راحتی می توان آنها را از هم جدا کرد . مورد تشویق قرار می گیرد .

برای تکمیل این بحث جدولی مانند نمونه روی تابلوی کلاس رسم می کنیم و از گروه ها می خواهیم با یکدیگر مشورت کنند و هر کدام نام مخلوطی را در جدول بنویسند و نظر خود را درباره ی مثال های گروه های دیگر بیان کنند . دانش آموزان را عادت می دهیم تا به نظرات یکدیگر توجه کنند و در تأیید یا تکذیب نظر دیگران استدلال کنند به این ترتیب تفکر نقاد را در آنان پرورش می دهیم .

نام مخلوط

موادی که در آن وجود دارد

برای آموزش مخلوط یکنواخت ( محلول ) از مثال حل شدن قند در آب استفاده می کنیم. از گروه ها می خواهیم که قند را در آب بیاندازند و به آن دقت کنند . می پرسیم که چه می شود . جواب می دهند که قند در آب پخش می شود یا قند در آب نا پدید می شود . نهایتاً به کمک آموزگار به این نتیجه خواهند رسید که ذره های قند بعد از جدا شدن از هم ، در بین ذره های آب قرار می گیرند . می توانیم از آنها بخواهیم تا تصورشان را نقاشی کنند و بهترین نقاشی را انتخاب و در کلاس نصب می کنیم .

 

این کار باعث می شود که دانش آموزان جرئیات را نیز مشاهده کنند بدین صورت برای همیشه مفهوم مخلوط یکنواخت ( محلول ) در ذهن آنها جا می گیرند . در ادامه ی بحث دو محلول قند و آب و نمک در آب را به آنها نشان می دهیم و می گوییم که به نظر شما کدام محلول قند در آب و کدام نمک در آب است . بچه ها برای اثبات وجود قند در آب یا نمک در آب صد در صد راه حل منطقی مثل مزمزه کردن یا چشیدن را ارائه می دهند . برای تکمیل این بحث یا تشخیص بهتر انواع نیز جدول زیر را رسم و از گروه ها می خواهیم آنرا کامل کنند .

نام محلول

جامد در مایع

مایع در مایع

نمک در آب

×

سرکه در آب

×

برای آموزش مفهوم حلال و حل شونده هم می توان از این جدول کمک گرفت هم می توان بدین صورت آنرا بیان کرد .

از بچه ها می خواهیم قند یا نقل را که به همراه دارند در درون دهان قرار دهند و از آنها می پرسیم که چی شده چند بار این جملات را تکرار می کنیم مانند : چی توی دهن قرار گرفت ( قند ) چی در دهن حل شد ( قند ) پس قند حل شونده است . قند توی چی قرار گرفت ( دهن ) . توی دهن چی بود ( آب دهن ) . چی قند رو کرد ( آب دهن ) . پس آب می شه . حلال . لازم به ذکر است که توجه به بهداشت ضروری است .

برای تشخیص محلول و مخلوط از همدیگر . مقداری نشاسته در اب می ریزیم و بهم می زنیم آنرا در پنجره ی کلاس قرار می دهیم و از گروه ها می خواهیم که بعد از مدتی به آن نگاه کنند و در نتیچه ی مشاهدات خود را گزارش دهند و بگویند که این ترکیب مخلوط است یا محلول . گروهی که به



خرید و دانلود مقاله درمورد تشخیص مفهوم مخلوط معمولی در ذهن بچّه ها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.