واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درباره نقش گیاهان در ساختار معماری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

 

نقش گیاهان در ساختار معماری

نوشتار زیر با عنوان منظر و پوشش گیاهی از دکتر علی خلد برین، عضو شورای عالی جنگل ها و مراتع در پایگاه اطلاع رسانی معماری و شهرسازی در 21 شهریور 1384 منتشر شد که به دلیل عدم فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی بسیاری موفق به مطالعه آن نشدند.

معماران و طراحان باید در شروع کار به نقش پوشش گیاهی موجود در طراحی محیط و منظرسازی توجه داشته باشند. طراح نباید کوشش خود را صرف ایجاد تغییرات صرفا فیزیکی و ساختمانی کند و موضوع کاربرد پوشش گیاهی را در طراحی، به عنوان یک کار پایانی و اصلاحی به عهده باغبان بگذارد. نباید فراموش کرد که مصالح ساختمانی و موادی که طراحی سازه بر اساس آنها صورت می‌گیرد، عناصری ایستا و ثابت هستند در حالی که گیاهانی که در طراحی منظر مورد استفاده قرار می‌گیرند که عناصری زنده و پویا هستند و به طور دایم در حال تغییر و تحول‌اند.

در چنین سیستمی، مصالح کف را پوشش علفی و گیاهان گسترش یافته بر زمین تشکیل می‌دهد، مصالح دیواره‌ها از تنه درختان، شاخ و برگ درختچه‌ها و گیاهان رونده‌ای که با آنها همراه هستند تشکیل می‌شود. بالاخره سقف را تاج پوشش درختان و شاخ و برگ به هم تنیده آنان یا رونده‌هایی که روی داربست هدایت شده‌اند به وجود می‌آورند.

زیبایی و منظرسازی و ایجاد سیمایی بدیع و چشم‌نواز، تنها بخشی از اهدافی است که از استفاده گیاهان در طراحی محیط مدنظر است. علاوه بر ایجاد زیبایی در منظر، گیاهان نقش‌های اساسی دیگری نیز در ساختار یک منظر به عهده دارند که بعضی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

. 1 کنترل باد.

. 2 کنترل فرسایش خاک

. 3حفاظت از انرژی

. 4محدود کردن دید

. 5 تعدیل اثرات نامناسب محیطی

. 6تقلیل آلودگی‌های صوتی

. 7 ایجاد زیستگاه‌های حیات‌وحش

در اغلب موقعیتهای طراحی سایت، جوامع گیاهان بیشترین اثر را در نحوه ادراک آن مکان دارند. در اکثر موارد، گیاهان مهمترین متغیر محیطی هستند که در ذهن بیننده تصویر ایجاد می‌کنند. درک حسی یک مکان تا حد بسیار زیادی به شکل بصری صورت می‌گیرد. همچنین در اکثر مواقع، گیاهان بهتر از هر ماده دیگر مورد استفاده طراح سایت می‌توانند ویژگی بصری مکانی را تعیین نمایند.

فرم گیاه از بین تمام ویژگیهای آن بیشترین اثر را بر احساس بصری ناظر از محیط دارد. فرم گیاه ترکیبی از نمای کلی گیاه و نحوه رشد آن است. هر فرمی ویژگیها و امکانات طراحی خاص خود را به شرح زیر داراست

- گیاهان مخروطی شکل بر جهت عمودی تاکید دارند. این گیاهان معمولا در طراحی به عنوان نقاط کانونی مطرح می‌شوند.

- گیاهان ستونی شکل، شبیه گیاهان مخروطی شکل هستند با این تفاوت که نوک آنها مدور است، در طراحی نیز به همین منظور به کار می‌روند.

- گیاهان مدور که معمولترین نوع گیاهان هستند، اغلب در مجموعه طراحی، بخش عمده گیاهان را تشکیل می‌دهند. آنان فاقد جهت بوده و به عنوان زمینه‌ای برای فرمهای جهت دارتر کارایی داشته و غالبا برای مجموعه گیاهان نقش پیوند دهنده دارند.

- گیاهان چتری بر جهت افقی تاکید می‌کنند، این گیاهان برای امتداد دادن فرمهای معماری به درون سایت کاربرد دارند.

- گیاهان هرمی شکل ویژگی رسمی و معمارانه دارند. آنها به مجموعه استحکام و دوام می‌بخشند.

- درختان مجنون غالبا در نواحی مرطوب می‌رویند، اگر به صورت نیمرخ در مقابل فرمهای معماری قرار گیرند یا به شکل آبشار بر آنها بریزند شکل موثری پیدا خواهند کرد.

- گیاهانی که به اشکال بدیع و برجسته دیده می‌شوند نامنظم و خمیده هستند. فرم آنها معمولا در اثر عوامل طبیعی ایجاد شده است که



خرید و دانلود مقاله درباره نقش گیاهان در ساختار معماری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.