واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق درباره هزینه یابی محصولات مشترک

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 104

 

هزینه یابی محصولات مشترک

بسیاری از صنایع ، از قبیل تولید کنندگان مواد شمیایی ، صنایع نفت وگاز ،معادن و.... به طور توأم و همزمان وبه گونهای غیر قابل تفکیک ، محصولات متعددی تولید می کنند که هیچ یک از این محصولات را نمی توان قبل از رسیدن به یک نقطه خاص (که نقطه تفکیک نامیده می شود) به تنهایی تولید کرد. اینگونه محصولات اصطلاحا محصولات مشترک نامیده می شوند. برای مثال، محصولات یک پالایشگاه نفت خام نمونه بارزی از محصولات مشترک است که در نتیجه تصفیه نفت خام تعدادی محصول از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گوگرد، قیر، کودهای شمیایی و... بدست می آید.

محصولات مشترک

هرچند در متون فارسی، محصولات را به محصولات مشترک و فرعی تفکیک کرده اند، اما از لحاظ مفهومی، هنگامی که صبحت از محصولات مشترک می شود منظور مجموعه محصولات است که به سه دسته تقسیم می شوند:

محصولات اصلی- محصولاتی هستند که جزو اهداف اصلی تولید بوده و در مقایسه با سایر محصولات، از ارزش اقتصادی بالاتری برخوردارهستند. از بین محصولات پالایشگاه، بنزین، نفت سفید، نفت گازو نفت کوره محصولات اصلی قلمدادمی شوند.

محصولات فرعی- محصولاتی هستند که جزو اهداف اصلی تولید نمی باشند، بلکه تولید آنها به همراه محصولات اصلی غیرقابل اجتناب بوده ودر مقایسه با محصولات اصلی از ارزش ناچیزی برخوردارند. هموتره بین تولید این محصولات ومحصولات اصلی یک رابطه نسبی مقداری وجود دارد. از بین محصولات پالا یشگاه، گوگرد، قیر وکود شمیایی محصولات فرعی قلمداد میشوند. محصولات فرعی ممکن است به همان شکل اولیه قابل فروش باشند ویا برای آنکه قابل فروش شوند، مستلزم انجام عملیات اضافی باشند.

زائدات – موادی هستند که بطور غیرقابل اجتناب در اثر تولید ایجاد می شوند و فاقد ارزش فروش هستند ، در نتیجه هیچ هزینه ای به آنها تخصیص داده نمی شود . تفاوت زائدات با ضایعات در این است که زائدات معمولا از مواد اولیه ناشی می شوند ، در حالی که ضایعات مشتمل بر آن دسته از محصولاتی است که ویژگی محصولات سالم را ندارند و بعضا دارای ارزش فروش می باشند .

نقطه تفکیک

نقطه ای از فرآیند تولید است که در آن ، هر یک از محصولات مشترک به تنهایی و به صورت مجزا قابل شناسایی می شود . به عنوان مثال ، در پالایشگاه نفت خام ، پایان مرحله تصفیه ، نقطه تفکیک نامیده می شود.

هزینه های مشترک و هزینه هایی بعد از نقطه تفکیک

در تولید همزمان چند محصول ، کلیه هزینه هایی که تا قبل از رسیدن به نقطه تفکیک واقع می شوند ، هزینه هایی مشترک نامیده می شوند . کلیه هزینه های انجام شده بعد از نقطه تفکیک ، برای تکمیل محصولات و تبدیل آنها به وضعیت قابل فروش ، هزینه های بعد از نقطه تفکیک نامیده می شوند .

هزینه یابی محصولات مشترک

هدف از هزینه یابی محصولات مشترک ، تعیین بهای تمام شده هر کدام از محصولات است . در هزینه یابی محصولات مشترک مجموعه اقدامات زیر صورت می گیرد :

انباشت و تخصیص هزینه ها تا نقطه تفکیک ( تعیین هزینه های مشرک )

تخصیص هزینه های مشترک بین محصولات بر اساس یک روش سیستماتیک و معقول

انباشت و تخصیص هزینه های بعد از نقطه تفکیک ( تعیین هزینه های خاص هر کدام از محصولات )

تعیین بهای تمام شده هر کدام از محصولات مشترک

نقطه مهم در مورد هزینه یابی محصولات مشترک این است که هزینه های هر مرحله به گونه ای بین محصولات مشترک تخصیص یابد که بتوان به نحو مناسب بهای تمام شده محصولات را در نقطه تفکیک تعیین کرد . و به علت غیر قابل تفکیک بودن هزینه های مشترک واقعی ، تخصیص هزینه ها به محصولات مشترک ، تبدیل به مسئله ای پیچیده و دشوار برای شرکتها شده است . بهای تمام شده محصولات مشترک از دو جزء تشکیل می شود :

هزینه های قبل از نقطه تفکیک ( هزینه های مشترک )

هزینه های بعد از نقطه تفکیک ( هزینه های خاص )

در واقع هز ینه های مشترک ، هزینه های غیر مستقیم و هزینه های بعد از نقطه تفکیک ، هزینه های مستقیم محصولات است .هزینه های بعد از نقطه تفکیک با استفاده از روش های هزینه یابی مرحله ای ( که به تفصیل در فصل هفتم در جلد اول مورد بحث قرار گرفت ) به آسانی قابل تخصیص به محصول مورد نظر است و هزینه های مشترک نیز با استفاده از روشهای زیر به محصولات تسهیم می شود :

روش مقداری ( روش مقادیر فیزیکی نسبی )

روش ارزش نسبی فروش در مرحله نهایی

روش ارزش نسبی فروش در نقطه تفکیک

روش درصد سود ناخالص ثابت ( روش هزینه یابی معکوس )

روش ارزش خالص بازیافتنی نسبی در نقطه تفکیک ( روش ارزش برآوردی فروش در نقطه تفکیک )

روش مقداری ( روش مقادیر فیزیکی نسبی )

این روش یکی از ساده ترین روشهای تسهیم هزینه های مشترک است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که :

اولا – محصولات مختلف تولید شده با یک مقیاس مشترک ( از قبیل تعداد ، کیلوگرم ، لیتر، متر و غیره ) قابل اندازه گیری باشند .

ثانیا- نرخ فروش محصولات تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند .

در روش مقداری ، تسهیم هزینه های مشترک به محصولات به نسبت سهم هر یک از آنها از جمع مقدار تولید می باشد . به عبارت دیگر محصولی که حجم تولید آن بیشتر است ، هزینه بیشتری به آن تخصیص می یابد . طبق این روش بهای تمام شده هر واحد محصول در نقطه تفکیک برای تمام محصولات یکسان خواهد بود .

مثال 1-8 شرکت جمشید طی فرآیند مشترکی سه نوع محصول به نامهای X ,Y,Z تولید می کند . در پایان مرحله اول که مرحله مشترک می باشد ، محصولات X,Y برای تکمیل و پردازش بیشتر ، هر کدام به مرحله خاصی می روند ولی محصول Z بعد از تفکیک ، بدون پردازش بیشتر به فروش می رسد . جمع هزینه های مشترک در دوره گذشته 600،000 ریال بوده و سایر اطلاعات به شرح زیر است :

محصول مقدارتولید مقدارفروش قیمت فروش در قیمت فروش هزینه های بعد

نقطه تفکیک نهایی از نقطه تفکیک

کیلوگرم کیلوگرم ریال ریال ریال

X 5،000 4،000 72 180 240،000

Y 3،000 4،500 120 240 360،000

Z 2،000 1،500 90 90 -------



خرید و دانلود تحقیق درباره هزینه یابی محصولات مشترک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.