لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
فناوری و شکوفایی در مشاغل
مدیریت فناوری و نوآوری دربردارنده کلیه روش ها، فرآیندها سیستم ها و مهارت هایی است که جهت تبدیل منابع به محصولات بکار گرفته می شوند. به هرگونه تغییر و تحول در فناوری (ترک روشهای قدیمی و سنتی انجام امور) نوآوری اطلاق می شود. از جمله مهم ترین انواع نوآوری، می توان به نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیند اشاره کرد.
/
● مدیریت فناوری و نوآوری:
دربردارنده کلیه روش ها، فرآیندها سیستم ها و مهارت هایی است که جهت تبدیل منابع به محصولات بکار گرفته می شوند. به هرگونه تغییر و تحول در فناوری (ترک روشهای قدیمی و سنتی انجام امور) نوآوری اطلاق می شود. از جمله مهم ترین انواع نوآوری، می توان به نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیند اشاره کرد.
نوآوری در فرآیند عبارتست از ایجاد تحولات موثر در روشهای تولید بروندادها و محصولات. نوآوری در محصول نیز دربرگیرنده تغییرات و تحولاتِ ایجادشونده در خودِ بروندادها (اعم ازمحصولات و خدمات) است.
● چرخه عمر فناوری
این چرخه با شناسایی یک نیاز آغاز شده و با تدارک روش هایی برای برطرف کردن آن ها از طریق علوم ویا دانش های کاربردی دنبال می شود.
▪ اشاعه نوآوری های فناورانه:
افرادی که فناوری های نوین را برمی گزینند به ترتیب در پنج گروه ذیل تقسیم بندی می شوند:
۱) نوآوران:
این دسته از افراد معمولاً ماجراجو هستند، بطوریکه که برخی افراد, آنان را خودرای و یک دنده و یا حتی افراطی تلقی می کنند.
۲) پذیرندگان پیشرو (زودهنگام):
موفقیتِ فناوری های نوین برای این افراد, بسیار حائز اهمیت است. زیرا اغلب دارای رهبرانی نوگرا و ایده پرداز هستند.
۳) اکثریت پیشرو (زودهنگام):
این دسته ازبرگزینندگان, تعمق بیشتری روی مسائل می کنند و تصمیم گیری شان مبنی بر بکارگیری فناوری های نوین، نیازمند زمان بیشتری است.
۴) اکثریت پسرو (دیرهنگام):
این گروه نسبت به تحولات فناورانه بدبین می باشند و رویکردشان به نوآوری, با احتیاط فراوانی همراه است و غالباً در اثر افزایش نیازهای اقتصادی یا فشارهای اجتماعی, فناوری های جدید را می پذیرند.
۵) عقب مانده ها:
این گروه نیز اغلب به خاطر انزوا و دیدگاه های محافظه کارانه خود، بسیار بدبینانه نسبت به نوآوری و تحول می نگرند.
● نوآوری فناورانه در یک محیط رقابتی
تصمیم گیری های راجع به فناوری و نوآوری بسیار استراتژیک هستند و باید به روشی کاملاً سیستماتیک با آنان روبرو گردید.
الف) پیشتازان فناوری:
پیشتازبودن در فناوری, مستلزم تحمل هزینه ها و مخاطرات بسیاری است, به همین خاطر، الزاماً بهترین رویکرد برای یک سازمان محسوب نمی شود.
ـ مزایای پیشتازبودن درفناوری:
چیزی که نوآوران و پیشتازان در فناوری را به خود جلب می نماید، امکان کسب سود بسیار بالا و مزایای ناشی از نفرِ اول بودن است. در صورتی که این پیشتازبودن در فناوری, کارآیی سازمان را نسبت به دیگر رقیبانش بالاتر ببرد، سبب ایجاد یک برتری و مزیت هزینه ای خواهد شد.
ب) دنباله روان فناوری:
۱) نه هیچ یک از سازمان ها به طور مساوی مستعد پیشتازبودن در فناوری هستند و نه اینکه سوددهی پیشتازبودن برای همه آنان یکسان است.
۲) از پیروبودن در فناوری می توان برای حمایت از استراتژی های کم هزینگی و تمایز خود بهره برد.
۳) زمان پذیرفتن فناوری وابسته به نیازهای استراتژیک سازمان و مهارت های فناورانه موجود در سازمان (هم پایه منافع بالقوه فناوری جدید) است.
● ارزیابی نیازهای فناوری
ارزیابی نیازهای فناوری یک سازمان, مشتمل بر برآورد فناوری های موجود و ارزیابی روندهای محیطی موثر در صنعت, است.
برآورد فناوری های موجود: ممیزی فناوری امکان می دهد تا فناوری های کلیدی را که سازمان بدان ها وابسته و متکی است مشخص شوند. مهمترین بعد یک فناوری نوین، ارزش رقابتی آن است. یکی از فنون سنجش ارزش رقابتی، دسته بندی فناوری در یکی از گروه های ذیل است:
ـ فناوری های نوظهور
ـ فناوری های درحال تکامل (پیشرونده)
ـ فناوری های کلیدی
ـ فناوری های بنیادین.
▪ ارزیابی روندهای فناورانه محیطی:
درست همانند تمامی انواع برنامه ریزی ها، تصمیمات مرتبط با فناوری نیز باید بین توانمندی های درونی سازمان (نقاط ضعف و قوت) و فرصت ها و تهدیدهای خارجی توازن برقرار کند.
۱) ترازیابی:
در طی این فرآیند، تجربیات, دانش, و فناوری های سازمان با دیگر شرکت ها مقایسه می شود. لازم به ذکر است که در صنایع مختلف, ترازیابی فناوری های یک سازمان با دیگر رقیبان، متفاوت است.