واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درباره فناوری و شکوفایی در مشاغل

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

فناوری و شکوفایی در مشاغل

مدیریت فناوری و نوآوری دربردارنده کلیه روش ها، فرآیندها سیستم ها و مهارت هایی است که جهت تبدیل منابع به محصولات بکار گرفته می شوند. به هرگونه تغییر و تحول در فناوری (ترک روشهای قدیمی و سنتی انجام امور) نوآوری اطلاق می شود. از جمله مهم ترین انواع نوآوری، می توان به نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیند اشاره کرد.

/

● مدیریت فناوری و نوآوری:

دربردارنده کلیه روش ها، فرآیندها سیستم ها و مهارت هایی است که جهت تبدیل منابع به محصولات بکار گرفته می شوند. به هرگونه تغییر و تحول در فناوری (ترک روشهای قدیمی و سنتی انجام امور) نوآوری اطلاق می شود. از جمله مهم ترین انواع نوآوری، می توان به نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیند اشاره کرد.

نوآوری در فرآیند عبارتست از ایجاد تحولات موثر در روشهای تولید بروندادها و محصولات. نوآوری در محصول نیز دربرگیرنده تغییرات و تحولاتِ ایجادشونده در خودِ بروندادها (اعم ازمحصولات و خدمات) است.

● چرخه عمر فناوری

این چرخه با شناسایی یک نیاز آغاز شده و با تدارک روش هایی برای برطرف کردن آن ها از طریق علوم ویا دانش های کاربردی دنبال می شود.

▪ اشاعه نوآوری های فناورانه:

افرادی که فناوری های نوین را برمی گزینند به ترتیب در پنج گروه ذیل تقسیم بندی می شوند:

۱) نوآوران:

این دسته از افراد معمولاً ماجراجو هستند، بطوریکه که برخی افراد, آنان را خودرای و یک دنده و یا حتی افراطی تلقی می کنند.

۲) پذیرندگان پیشرو (زودهنگام):

موفقیتِ فناوری های نوین برای این افراد, بسیار حائز اهمیت است. زیرا اغلب دارای رهبرانی نوگرا و ایده پرداز هستند.

۳) اکثریت پیشرو (زودهنگام):

این دسته ازبرگزینندگان, تعمق بیشتری روی مسائل می کنند و تصمیم گیری شان مبنی بر بکارگیری فناوری های نوین، نیازمند زمان بیشتری است.

۴) اکثریت پسرو (دیرهنگام):

این گروه نسبت به تحولات فناورانه بدبین می باشند و رویکردشان به نوآوری, با احتیاط فراوانی همراه است و غالباً در اثر افزایش نیازهای اقتصادی یا فشارهای اجتماعی, فناوری های جدید را می پذیرند.

۵) عقب مانده ها:

این گروه نیز اغلب به خاطر انزوا و دیدگاه های محافظه کارانه خود، بسیار بدبینانه نسبت به نوآوری و تحول می نگرند.

● نوآوری فناورانه در یک محیط رقابتی

تصمیم گیری های راجع به فناوری و نوآوری بسیار استراتژیک هستند و باید به روشی کاملاً سیستماتیک با آنان روبرو گردید.

الف) پیشتازان فناوری:

پیشتازبودن در فناوری, مستلزم تحمل هزینه ها و مخاطرات بسیاری است, به همین خاطر، الزاماً بهترین رویکرد برای یک سازمان محسوب نمی شود.

ـ مزایای پیشتازبودن درفناوری:

چیزی که نوآوران و پیشتازان در فناوری را به خود جلب می نماید، امکان کسب سود بسیار بالا و مزایای ناشی از نفرِ اول بودن است. در صورتی که این پیشتازبودن در فناوری, کارآیی سازمان را نسبت به دیگر رقیبانش بالاتر ببرد، سبب ایجاد یک برتری و مزیت هزینه ای خواهد شد.

ب) دنباله روان فناوری:

۱) نه هیچ یک از سازمان ها به طور مساوی مستعد پیشتازبودن در فناوری هستند و نه اینکه سوددهی پیشتازبودن برای همه آنان یکسان است.

۲) از پیروبودن در فناوری می توان برای حمایت از استراتژی های کم هزینگی و تمایز خود بهره برد.

۳) زمان پذیرفتن فناوری وابسته به نیازهای استراتژیک سازمان و مهارت های فناورانه موجود در سازمان (هم پایه منافع بالقوه فناوری جدید) است.

● ارزیابی نیازهای فناوری

ارزیابی نیازهای فناوری یک سازمان, مشتمل بر برآورد فناوری های موجود و ارزیابی روندهای محیطی موثر در صنعت, است.

برآورد فناوری های موجود: ممیزی فناوری امکان می دهد تا فناوری های کلیدی را که سازمان بدان ها وابسته و متکی است مشخص شوند. مهمترین بعد یک فناوری نوین، ارزش رقابتی آن است. یکی از فنون سنجش ارزش رقابتی، دسته بندی فناوری در یکی از گروه های ذیل است:

ـ فناوری های نوظهور

ـ فناوری های درحال تکامل (پیشرونده)

ـ فناوری های کلیدی

ـ فناوری های بنیادین.

▪ ارزیابی روندهای فناورانه محیطی:

درست همانند تمامی انواع برنامه ریزی ها، تصمیمات مرتبط با فناوری نیز باید بین توانمندی های درونی سازمان (نقاط ضعف و قوت) و فرصت ها و تهدیدهای خارجی توازن برقرار کند.

۱) ترازیابی:

در طی این فرآیند، تجربیات, دانش, و فناوری های سازمان با دیگر شرکت ها مقایسه می شود. لازم به ذکر است که در صنایع مختلف, ترازیابی فناوری های یک سازمان با دیگر رقیبان، متفاوت است.



خرید و دانلود مقاله درباره فناوری و شکوفایی در مشاغل


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.