واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

موشهایی که خودکشی می کنند

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 2

 

موشهایی که خودکشی می کنند :

آیا “ موش قطبی “ را می شناسید ؟ این موش که در “ سوئد “ و “ نروژ “ زندگی می کند ، به موش خانگی شباهت دارد . موش قطبی ، مانند موش معمولی خانگی ، از جویدن و بریدن لذت می برد . از هر چه دستش می آید ، مقدار کمی را می خورد و بقیه را نیز جویده و ریز ریز می کند و غیرقابل استفاده می سازد . موش قطبی در زیر زمین لانه می سازد و به سرعت زاد و ولد می کند . این موش به مزارع غلات و حبوبات آسیب زیادی وارد می کند .

اما آنچه که انسان را به شگفتی وا می دارد، خودکشی دسته جمعی این موشها هر چند سال یک بار است ! آری تقریبا هر 11 سال یک بار ، وقتی که شمار این موشها از حد معینی زیادتر شد ، ناگهان موشهای قطبی همه جا از لانه های خود بیرون می آیند و به سمت غرب شروع به حرکت می کنند . در مبدا حرکت ، تعداد آنها خیلی قابل توجه نیست ، ولی چند کیلومتر آن طرف تر به سیل خروشانی تبدیل می شوند که عرضش به کیلومترها می رسد . آنها سطح زمین را در این مسیر کلا می پوشانند و مانند یک فرش خرمایی رنگ متحرک ، همه جا را فرا می گیرند . آنها هنگام عبور از مزارع و جنگلها و باغها و شهرها همه چیز را می خورند و همه جا را به ویرانه ای تبدیل می کنند . هر چند که تعدادی از آنها توسط پرندگان و جانوران مختلف شکار می شوند ، و یا زیر چرخ اتومبیل ها له می شوند ، ولی تعدادشان به قدری زیاد است که این تلفات به حساب نمی آیند .

سرانجام ، این همه موش با عبور از هرگونه موانع سرراه ، خود را به اقیانوس می رسانند . شگفت آورتر این است که پس از رسیدن به دریا ، بی مهابا خود را به آب می زنند و در آن پیش می روند ، تا آنجا که غرق شوند ویا طعمه ی جانوران دریایی گردند ، تا کره ی زمین از وجود آنها و لطمه هایی که به طبیعت وارد می سازند ، آسوده شود . ولی این را نیز یادآور می شویم که تعداد کمی نیز از این موشها در مبداء باقی می مانند ، تا نسل آنها منقرض نشود !

کسی نمی داند دلیل این خودکشی دسته جمعی موشهای قطبی چیست ؟ برخی از زیست شناسان ، دلیل خودکشی آنها را این گونه بیان می کنند که وقتی آنها پی می برند که بیش از اندازه زیاد شده اند ، و مواد غذایی به اندازه کافی در دسترس ندارند ، به طور غریزی خود را به کشتن می دهند ، تا برای بقیه امکان زندگی باشد ! شاید دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که بشر هنوز قادربه کشف آنها نشده است ، ولی آنچه مسلم است ، اگر موشهای قطبی این فداکاری را نمی کردند ، در مدت یک قرن ، آنها همه جای خشکیهای زمین را فرا می گرفتند و حتی یک وجب جای خالی برای انسان باقی نمی گذاشتند .

منبع : هزار و یک دانستنی علمی ، تالیف مارتین رولکس ، ترجمه کاظم فائقی

توضیح : نهنگ ها هم به صورت دسته جمعی خود را به ساحل کم عمق می رسانند و اقدام به خودکشی می کنند . این پدیده ی عجیب در استرالیا بیشتر مشاهده شده است



خرید و دانلود  موشهایی که خودکشی می کنند


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.