واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق در مورد مکانیک

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 7 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

1- تبخیر

هنگامی که فشار سیال بسیار کاهش یابد یا دمای آن زیاد بالا رود ، پدیده تبخیر اتفاق می افتد . تمام پمپهای سانتریفوژ برای ممانعت از این تبخیر به هدی در خط مکش نیاز دارند که توسط سازنده پمپ تعیین می گردد و با فرض اینکه سیال پمپ شده ، آب خنک و تازه در دمای C 200 است ، محاسبه می شود .

از آنجا که خطوط لوله بین منبع تا مکش پمپ باعث ایجاد تلفات می شوند ، باید بعد از محاسبه ی این تلفات هد را تعیین کرد . روش دیگر بیان این مطلب این است که یک هد مثبت خالص مکش لازم (NPSHR) است تا از تبخیر سیال ممانعت کند .

با تفریق هد مثبت خالص مکش موجود (NPSHA) و فشار بخار سیال پمپ شده، عددی بدست می آید که باید برابر یا بزرگتر از هد مثبت خالص مکش لازم باشد . برای حل مشکل تبخیر باید هد مکش را افزایش ، دمای سیال را تنزل و یا NPSH لازم را کاهش داد که در این قسمت هر یک بررسی می شوند :

الف)افزایش هد مکش :

(سیال داخل مخزن را افزایش دهید .

( سطح مخزن را بالا ببرید .

( پمپ ها در گودال (سطح پایین تر از مخزن) بگذارید .

( تلفات لوله را کاهش دهید . این تلفات به دلایل مختلفی اتفاق می افتند از جمله:

- طراحی سیستم غلط است . اتصالات بسیار زیاد و یا قطر لوله بسیار کوچک است

- خط لوله ترکیده است .

- مواد جامد بر روی جداره های لوله تشکیل شده است .

- لوله مکش توسط یک ماشین سنگین زیر گرفته شده و ترکیده است .

- صافی توری لوله مسدود شده است. .

- هواگیرها ممکن در هوای سرد یخ بزنند ؛ مطمئن شوید که هواگیر مخزن باز است و مسدود نیست .

- چیزی داخل لوله گیر کرده که ممکن است همانجا به وجود آمده و یا طی آخرین باز کردن سیستم از آن خارج و تمیز نشده باشد . مثلاً احتمال دارد شیر یکطرفه بشکند و نشیمنگاه آن در داخل لوله گیر کند .

- جداره لوله یا اتصال خورده شده است .

- پمپی بزرگتر نصب شده و سیستم موجود بخاطر دبی افزایش یافته ، تلفات بسیار زیادی دارد .

- به جای شیر کشویی از شیر سوپاپی استفاده شده است .

- پوششهای گرمایی یخ زده و لوله ترکیده است .

- واشری داخل لوله گیر کرده است .

- سرعت پمپ افزایش یافته است .

( یک پمپ کمکی نصب کنید .

( مخزن را پر فشار کنید .

ب) پایین آوردن دمای سیال :

( تزریق مقدار کمی از سیال خنک کاری به مکش پمپ ، اغلب قابل اجرا است .

( لوله کشی را از تابش آفتاب ایزوله کنید .

( نسبت به خطوط باز چرخش رانش دقت کنید ، چرا که می توانند باعث گرم شدن سیال مکش شود .

ج) کاهش NPSH لازم :

( از پمپ دو مکشه استفاده کنید . این کار می تواند NPSHR را تا 27% کاهش داده و یا در بعضی موارد به شما اجازه دهد که سرعت پمپ را تا 41% افزایش دهید .

( از پمپی با سرعت پایین تر استفاده کنید .

( از پمپی با دهانه بزرگتر چشم پروانه استفاده کنید .

( در صورت امکان ایندیوسر نصب کنید ؛ چرا که می تواند NPSHR را تا حد 50% کاهش دهد .

( از چند پمپ کوچکتر استفاده کنید . سه پمپ با نصف دبی ارزانتر از پمپی بزرگتر به علاوه یدکی آن خواهد بود ؛ ضمن اینکه انرژی کمتری هم مصرف می کنند .

2- بلعیدن هوا

پمپ سانتریفوژ می تواند 5/.%حجمی هوا را پمپاژ کند و در 6% هوا ، نتایج می توانند خطرناک باشند . هوا از راه های مختلف وارد سیستم می شود که عبارتند از :

( کاسه نمد

( شیرهای روی خط لوله آب

( نشتی فلنجها

( گردابه سیال

( نصب خط فرضی بای پس بسیار نزدیک به مکش

هر دو مورد تبخیر و بلعیدن هوا روی پمپ تأثیر یکسانی می گذارند . حبابها هنگامی که از چشم پروانه به سمت قسمتهای پر فشار روانه می روند ، متلاشی می شوند . بلعیدن هوا به ندرت باعث آسیب به پروانه یا پوسته می شود . اثر اصلی بلعیدن هوا تلفات دبی می باشد .

اگر چه بلعیدن هوا و تبخیر هر دو اتفاق می افتند ، اما راه حلهای جداگانه ای دارند .

بلعیدن هوا به شدت تبخیر نبوده و به ندرت باعث آسیب رساندن می شود ، اما دبی پمپ را کاهش می دهد .



خرید و دانلود تحقیق در مورد مکانیک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.