واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درمورد. بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

مقدمه

حضوریکفرزندباهوشودرس‌خواندرخانوادهکهازهمانسال‌هایاولتحصیلقابلتشخیصاست،وظیفهوالدینوبهخصوصمادرراصدچندانمی‌کند. متأسفانهمادرانوظیفهخودرادراینمی‌بینندکهبالایسرفرزندشانبایستند،تااومشق‌هایشرابنویسد،ازاودرسبپرسند،دیکتهبگویندویاحتیبعضیازکارهایدرسیفرزندشانراانجامدهند.

هدفوتمرکزهمهاینفعالیت‌ها- فرزند- است،امااینکارهاتاچهزمانیمی‌تواندموثرباشد؟چنددرصدازوالدینازچنینروش‌هاییبهنتایجموثروماندگاریمی‌رسند؟

مادرانیکهعلاقه‌مندبهپیشرفتمستمروواقعیفرزندشانهستند،بایدجهتقسمتیازفعالیت‌هارابهطرفخودبرگردانند. مادرانبایدپابهپایفرزندان،پیشروند،امانهدراموردرسی،بلکهدررشدفکریوفرهنگی.

یکمادرمنطقی،دروهلهاولانتظارخودشراازخودبالامی‌بردوبهآنچهداردقانعنمی‌شود. اوهمهوقتشرابهامورروزمرهوخنثیاختصاصنمی‌‌دهدبلکهدرتربیتفرزند،وقت‌هایشرابهزمان‌هاییبرایسرگرمیوزمان‌هاییبرایارتقایاندیشهتقسیممی‌کند.

هدفاینپژوهشبررسیعواملموثربروضعیتتحصیلیدانش‌آموزاناست. برایدستیابیبهاینهدف،متغیرهایگوناگونمرتبطباعملکردتحصیلیاعمازمتغیرهایفردیوشخصیتیدانش‌آموزان،متغیرهایمربوطبهعواملآموزشیازقبیلنگرشبهرفتارمعلم،مدیر،مشاور،امکاناتآموزشیآموزشگاهومتغیرهایخانوادگی،ازقبیلنوعروابطباسرپرست،تعدادخانوارو... راشناساییوازطریقتدوینفرضیه،ارتباطاینمتغیرهاراباوضعیتتحصیلیدانش‌آموزان،تعیین شد .

چکیده :

شرایط اجتمایی امروز وضعی پیش آورده است که در مجموع کوشش های پدر و مادر ، آن تلاش عمده ای که به هدف مشخصی تربیتی متوجه باشد تقریباً جایی ندارد و دستخوش اغماض و بی توجهی است .

اولیایی بعضی از خانواده هنوز تصور می کنند که وظیفه پدر و مادر تهیه امکانات مالی و مادی و تامین نیاز های اولیه فرزندان است و کار تربیتی را با بایستی به مدارس واگذارکرد .و با این نقطه دید که مساله تربیت به مدرسه محول است . از مهم ترین نیاز های دوره رشد فرزندان خویش بی توجه می گذارند .

در جامعه امروز مدرسه عملکرد تربیت کودکان را در چهارچوب هدف ها و برنامه های مشخص تربیت عمومی عهده دار می باشد .

اما طبیعت هر فرد را ویژگیهایی است که در قالب برنامه های عمومی نمی گنجد و به چهارچوبی و اعمال روش های خاص نیاز دارد .

در شرایط دشوار حاضر در هنگام ورود به دوره تحولات فرهنگی ، سیاسی جدید ، اولیا و متولیان دستگاه تعلیم و تربیت باید بیش از هر زمان دیگر کلیه عوامل تاثیر گذار بر رشد و شخصیت کودکان و نوجوانان را شناسایی و نسبت به کنترل عوامل باز دارنده اقدام کنند .

نقشمادراندریادگیری

نقشمادر،بهخصوصدرشرایطیکهپدرانحضورکمتریدرخانهدارند،درسطحفکریخانوادهمهم‌تراست. اینموضوعشایدخلافتصورعده‌ایباشدکهدرمسائلفکریخانوادهنقشپدررامهم‌ترمی‌‌دانند. شایدخودمادرانهمتصورنکنندکهچقدردرسطحفکریوفرهنگیخانوادهمی‌توانندموثرباشند. یاد‌آورمی‌شودکهسطحفکری،فقطبهمعنایسطحتحصیلاتنیستوعواملدیگریدراینخصوصموثرند.

مادرچهنقشیدرافتویاارتقایسطحفکریخانوادهدارد؟

- مادران،اعمازشاغلوغیرشاغل،حضوربیشتریدرخانهدارند. ازطرفدیگر،مادرهابسیاربیشترازپدرها،پیگیرروندتحصیلیفرزندان‌شانهستند. دردورهابتداییکهبنیادی‌ترینسال‌هایتحصیلرادربرمی‌گیرد،بیشترمادرهانقشکنترل‌کنندهمستمریدارند. بهطورمعمول،پدرهاازدوره‌هایراهنماییومتوسطهبیشترواردعملمی‌شوند،آنهمبهعنواناهرم‌هایفشار،خلاصهآنکه،حداقدر 10سالاولزندگی،ارتباطمادربافرزندبیشازهرکسیاستوتأثیرمادردرسطحفکریفرزندهم،می‌تواندبیشازهرکسیباشد.

کداممادرهاسطحفکریفرزندانوخانوادهراپایینمی‌آورند؟

- مادرانیکهبیشتروقتآنهاپایتلویزیونمی‌گذرد،سوژه‌هاییرادرزندگیدنبالمی‌کنندکهپیشپاافتادهوغیرمهماست،اگراهلمطالعهباشند،درروزنامه‌هادنبالصفحهحوادثمی‌روندومجلاتیرامی‌خرندکهشاملمطالببی‌خاصیتوخنثیاست،بحث‌هاوگفت‌وگوهای‌شانبادوستانوهمسروسایریندربارهمسائلروزمرهوتکراریاست،حوصلهفکرکردندربارهموضوعاتجدیزندگیراندارند،بهغذاوپوشاکفرزندشاناهمیتزیادیمی‌دهند،مسائلفکریفرزندانرافقطدردرسومدرسهخلاصهمی‌کنندو...

اگربپذیریمکهیکفضایمساعدفرهنگیتاچهحدمی‌توانددررشدفکریکودکانموثرباشد،آنگاهبایدبهرفتارهای‌مانباتأملبیشتریبنگریم. مادریکهوقتزیادیراصرفتماشایتلویزیونمی‌کند،هیچیکازسریال‌هایجدیوغیرجدیراازدستنمی‌دهد،بااشتیاقداستان‌هایپیشپاافتادهوالکیفیلم‌هاوسریال‌هارادنبالمی‌کندوبهتوضیحوتفسیرآنهاهممی‌پردازد،چهتأثیرمثبتیمی‌توانددرسطحفکریخانوادهبرجایبگذارد؟اینمادرچگونهمی‌تواندازفرزندشانتظارداشتهباشدکهباشوقورغبتدرس‌هایشرابخواند؟

مادریکهحوصلهمطالعهنداردویامطالعه‌اششاملسوژه‌هایغیرجدیاست،چگونهمی‌تواندتوقعفرزندیکتابخوانداشتهباشد؟مادریکهتحصیلاتسطحبالایینداردوبرایارتقایآنهمتلاشینمی‌کند،چگونهمی‌تواندبهفرزندشتوضیحدهدکهدرسخواندنمهماست؟مادریکهازشرایطفکریواجتماعیزمانهاطلاعینداردوباافکارفرزندشفاصلهدارد،چگونهمی‌توانداورادرککند؟مادریکهخوردوخوراکوپوشاکفرزندش،دغدغه‌ایجدی‌ترازرشدفکریاوست،چگونهمی‌تواندبهرشدفکریفرزندشکمککند؟

عجیباستکهپدرهاومادرها،خودبایادگیریغریبه‌اندویابهنوعیازآنفرارمی‌کنند،اماازفرزندانتوقعدارندباحرصوولعدرسبخوانندودرامورتحصیلی،ازهمهپیشیبگیرند. خیلیازوالدینحتیاینزحمترابهخودنمی‌‌دهندکهباشیوه‌هایمنطقیبادرسومدرسهفرزندان‌شانبرخوردکنند. فقطبرآنچهخودبدانرسیده‌اند،اصرارمی‌ورزند.

بررسی تاثیر ارتباط مستمر اولیا و مربیان در پیشرفت تحصیلی دانش‌آ مو ز ا ن

 به‌طورکلیاکثرپدرانومادرانبهفعالیت‌هایآموزشیفرزندانخودعلاقه‌مندبودهودرفراهمساختنامکاناتوتسهیلاتلازمبرایتحصیلاتموفقیت‌آمیزفرزندانخودازهیچکوششیفروگذارنمی‌کنند. درواقعهرپدرومادریخواهانموفقیتفرزندانخویشاست

برمبناییکاحساسوسنتدیرینمشخص‌ترینمسوولیتخانوادهدرقبالزیستورفاهفرزندخویشدرتامینغذا،پوشاک،مسکن،بهداشتوتربیتخلاصهشدهاست. غذاوپوشاکومسکندرچهارچوبتسهیلاتیکهخانوادهبرایخودفراهممی‌کندتامینمی‌شود. دراینسهزمینهفرزندانخانواده‌هادرکناردیگرافرادخانوادهازامکاناتیکهنیازهایآنهارارفعمی‌کنندبهره‌مندمی‌شوند.

بهداشتفرزندانخانوادهدردوبعدمراقبتوپیشگیریودرمانیکیبامسوولیتوکوششخانوادهودیگریبامباشرتپزشکوسازمان‌هایدرمانیشکلمی‌گیرد. پدرومادربهانگیزهعلاقه‌ایکهبهحیاتوسلامتفرزندخویشدارند،بهفراخورامکاناتاجتماعیواقتصادیخودبرایحفظسلامتفرزندخویشاهتمامدارند.

درمسالهتربیت،به‌ویژهازلحاظجنبه‌هایعمومیاغلبنقشخانوادهکمترازآناستکهانتظارمی‌رود.

درجامعهامروزمدرسهعملکردتربیتکودکانرادرچارچوبهدف‌هاوبرنامه‌هایمشخصتربیتعمومیعهده‌دارمی‌باشد. آموزشوپرورشعمومیبهنیازهایتربیتیهرگروهدرقالبهدف‌هایکلیتربیتیورشد،کموبیشپاسخمی‌دهداماطبیعتهرفردراویژگی‌هاییاستکهدرقالببرنامه‌هایعمومینمی‌گنجدوبهچاره‌جوییواعمالروش‌هایخاصنیازدارد.

هدف‌هاوسیاست‌هایآموزشعمومیبهشرایططبیعیومتوسطهرگروهسنیمتوجهاستومدرسهرامعمولامجالآننیستکهضرورت‌هاونیازهایتربیتیفردرانیزتشخیصدهدوبهصورتمطلوبدنبالکند.

تربیتصحیحکودکانونوجوانانکوششوهمکاریمتقابلخانوادهومدرسهرابرایشناختوچارجوییمسائلروزمرهتربیتیایجابمی‌کند. به‌طوریکهامروزهپیوندمستمرخانهومدرسهوارتباطمتقابلاولیاومربیانبهعنوانیکیازمهم‌



خرید و دانلود مقاله درمورد. بررسی نقش مشارکت اولیا در پیشرفت دانش آموزان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.