واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

نحوه ی راه اندازی یک تولیدی لباس

فرمت : WORD                                            تعداد صفحه :133

 

مقدمه

علوم اطمینان جزو انضباطهای مهندسی هستند مکر بر کیفیت ، ایمنی ، اقتصادی بودن سرویس دهی مقابل اطمینان بودن درازمدت فراورده های حاکم می باشند این موارد در گسترش لوازم پیچیده امروزی از طریق طراحی و پیش بینی و ثبوت نتایج نقش حیاتی دارند .

یک تعریف کلی برای مفهوم کنترل کیفیت وجود ندارد یک تعریف کلی برای مفهوم کنترل کیفیت وجود ندارد وظایف بخش کیفیت ممکن است به بازرسی های معمولی در خط تولید محدود شود و یا در بر گیرنده اطمینان از کیفیت نیز باشد در حالت اخیر فعالیت بازرسی مقدماتی کنترل کیفیت به سطح مهندسی تعیین کیفیت و رسیدگی برنامه تعیین کیفیت گسترش می یابد .

کنترل کیفیت آماری کاربرد تکنیک های آماری در کلیه مراحل تولید و خدمات بوده تا رفتار فرایند مورد مطالعه طبق مشخصات مطلوب دلخواه باشد و محصول شرایط مورد نظر مصرف کننده را راضی بر نماید به بیانی دیگر کنترل کیفیت آماری از تکنیک های آماری بهره می گیرد تا فرایند تحت کنترل در آمده طبق مشخصات مورد نظر تولید نماید و مواد ورودی به واحد تولیدی و نیز محصولات خروجی از واحد زکایه معیار و ضابطه های مناسب پذیرش یا رد بررسی گردند توانایی فرایند از یک سو و نقط نظرات مصرف کننده از سوی دیگر موجب می شود که تولید کننده در تعریف کیفیت قابل قبول علمی و اقتصادی همکاری نمایند در این میان پرداخت به امر کیفیت نه تنها از آن جهت که مصرف کننده را راضی نموده ضروری به حساب می آید بلکه رقابت سالم میان تولید کننده گان را موجود می آورد و محیطی باز برای رشد افکار خلاق و سازنده فراهم خواهد نمود موضوع کیفیت فراگیر تر از طراحی خوب مهارتها ما ابراز ، فرایند ها و شرایط تولیدی است . هر گاه کار طراحی به خوبی انجام شود . لیکن در حین تولید کنترل دقیق اعمال نگردد امکان دارد بسیاری از محصولات ضایع شده یا حداقل نیاز به دوباره کاری پیدا کنند از این رو آشنایی با اصول کنترل کیفیت آماری ، به کارگیری آن شرط لازم برای تولید اقتصادی است ما می بایست محصولاتی تولید کنیم که ضمن راضی نگر داشتن مصرف کننده از لحاظ  مشخصات فنی ، دوام و غیره ، اقتصاد واحد تولیدی را مد نظر قرار دهد در عین حال در صورتی که مقدار تولید افزون بر تقاضا باشد محصول مازاد قابلیت صدور به کشورهای خارجی را داشته باشد دسترسی به چنین موقعیت نیاز به مطالعه کیفیت و ایجاد سیستم کنترل کیفیت در واحد های تولیدی است .

قرمز

کنترل کیفیت یک مفهوم جدید نیست . کوشش های مربوط به بهبود و نگهداری کیفیت فرآورده های تولیدی به قدمت شروع صنایع سازمان یافته می باشد اما در اوایل مبنای علمی نداشت و از یکنواختی و هماهنگی در بین صنایع برخوردار نبود .

از طرفی کنترل آماری کیفیت بر اساس احتمالات برای تصمیم تأیید فرآورده استوار است .

یکی از پژوهشگران شرکت بل آغازگر کنترل کیفیت آماری در ایالات متحده آمریکا بوده است . در ابتدا وی چارت یا نمودار کنترل کیفیت تهیه می کرد تا اینکه در سال 1929 H.G Riming و H.F Doge نمونه برداری آماری را بکار برده و تعدادی طرح بازرسی تهیه کردند .

در اوایل صنایع از این ایده به کندی استقبال کردند ولی در اثر تشویق انجمن های فنی و سازمان های نظامی شهرت این طرح ها افزایش یافت . وقتی تلاش تجهیز برای جنگ جهانی دوم آغاز گردید و سازمان های نظامی با برنامه های وسیع برای خرید مواجه شدند تکنیک های آماری کنترل کیفیت پیشرفت نمود و موجب کمک به تأیید کلی توسط تولید کننده و مصرف کننده گردید .

زبان و تکنیکهای جدیدی جهت پاسخگوئی موثر تر به نیازهای تازه در حال رشد است . بعضی از عبارتهایی مانند موارد فوق که مشتق از کیفیت هستند ، عبارتند از :

تجزیه و تحلیل ارزش یا مهندسی ارزش : مطالعه طرح ها به منظور حصول اطمینان از اینکه کارکرد اساسی با حداقل هزینه برای مصرف کننده فراهم گردیده است .قابلیت تولید : نیاز به طراحی وسیله ای (دستگاهی) که با ماشین آلات و ابزار موجود ، تولید را سهل تر می سازد . قابلیت استفاده : طراحی دستگاهها به نحوی که استفاده از آنها برای مصرف کننده مناسب و راحت و دور از خطا باشد .

بنظر می رسد که خاتمه ای برای طرح جدی تر و اساسی تر مفاهیم و مسائل قدیمی در دوارن معاصر وجود نداشته باشد ، بنابراین نمی توانیم مطمئن باشیم که در آینده چه پیش خواهد آمد . هنگامی که به دوران گذشته نگاه می کنیم حرکت ها انجام گرفته را بطور آشکار ملاحظه خواهیم کرد ، یعنی : افزایش وسایل اندازه گیری و تکنولوژی آنها و رشد دپارتمانهای بازرسی و نیز استفاده از داده های آماری جهت تنظیم و بهبود فرآیند . چند دهه گذشته ، شاهد ظهور چندین حرکت مهم در زمینه کنترل کیفیت بوده است از جمله : 1- کنترل کیفیت آماری : این حرکت تاکید بر استفاده از روشهای آماری در مسائل تولید دارد . آغاز استفاده از کنترل کیفیت آماری به سال 1924 بر می گردد ، زمانی که آقای واگنر شوهارت در لابراتور شرکت بل با رسم اطلاعات آماری ، جداولی را بوجود آورد که بعدها جداول شوهارت نامیده شدند . در روش فوق ، کیفیت محصول بطریق رسم اطلاعات کنترل می گردید .

تحقیقات آقای شو هارت توسط دوج و رامیگ ادامه یافت که نتیجه آن چاپ جداولی برای بررسی نمونه ها جهت پذیرش یا رد می باشد . این جداول که به نام دوج رامیگ معروف هستند ، کماکان در نمونه برداری برای کنترل کیفیت بعنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرند .

آغاز جنگ دوم باعث گردید که تکنیک های کنترل کیفیت آماری در حد وسیعی مورد استفاده قرار بگیرند . به منظور ادامه جنگ ، دولتهای اروپائی و آمریکا نیاز به تولید اسلحه و مهمات با کیفیت قابل قبولی داشتند . برای دستیابی به این منظور ، دوره های آموزشی کوتاه مدتی در حضور صاحب نظران تکنیک های کنترل کیفیت آماری برقرار گردید .

در سال 1944 مدیران صنایع و واحدهای علمی اقدام به انتشار مجله QCINDUSTIAL  نمودند و پس از آن در سال 1946 انجمن آمریکائی کنترل کیفیت تشکیل گردید .

2- کنترل کیفیت جامع : این حرکت در شروع خود به جامع بودن یک برنامه کنترل کیفی در حوزه کاربردش تاکید می ورزید ، بدین معنی که برنامه کنترل کیفی شامل موارد زیر می گردد :

کنترل کیفیت طرح ، کنترل کیفیت مواد وارده به واحد تولیدی ، کنترل کیفیت ساخت . پیدایش حرکت فوق در اوایل سالهای 1950 بود .

قابلیت اطمینان : این حرکت در رابطه با مسائل کنترل کیفیت به فاز طرح محصول بیشتر تأکید می ورزید و این امر خصوصاٌ در مورد محصولات پیچیده الکترونیکی کاربرد بیشتری داشت . و تأکید بر توسعه تکنیک هایی داشت که قابلیت اطمینان را بصورت کمی تعریف می کردند .

پیدایش این حرکت در اوایل سال های 1950 بود .

اطمینان تولید یا کارایی تولید : این حرکت نیز به همراه تولید محصولات پیچیده مطرح شد و تأکید آن بر این است که قابلیت اطمینان یک محصول به همراه قابلیت تعمیر و نگهداری و سایر خصوصیات دیگر که احتمالاً شامل هزینه نیز می باشد تکمیل می گردد .

5-عیوب صفر : این حرکت بر جنبه های انگیزش کنترل کیفیت در مرحله ساخت تأکید داشته و پیدایش آن در اوایل سالهای 1960 بوده است و هر یک از حرکتهای فوق به نوعی از مسئله کیفیت حمایت نموده و بعضی از آنها از عوامل مهم محسوب می شوند .

طوسی

تاریخچه

مختصری از چگونگی آغاز و گسترش کنترل کیفیت در صنایع ایران

الف ) مروری بر روند مرحله ای کنترل کیفیت :

به موجب اسناد و مدارک موجود برگزاری اولین سمینار کنترل کیفیت آماری در سال 1348 را می توان نخستین اقدام رسمی آغاز این فعالیت در کشور محسوب نمود . این سمینار آموزشی به همت سازمان مدیریت صنعتی ایران و با بهره گیری از همکاری سازمان بهره وری آسیایی از تاریخ 8/7/1348 الی 20/7/1348 به مدت دوازده روز در تهران برگزار گردید .

در این سیمنار که با توجه به مدت آن به صورت یک دوره آموزشی در آمده بود اساتید و متخصصین ژاپنی تجارب و آموخته های علمی خود را در زمینه کنترل کیفیت آماری در اختیار شرکت کنندگان در سمینار که شامل اساتید دانشگاهها و مدیران و مهندسین واحدهای تولیدی ، مدیران سازمانهای علمی و مرتبط با صنایع ، مدیران و کارشناسان سازمانهای علمی و تحقیقاتی ، دانشجویان دانشکده های مهندسی بودند قرار دادند .

در یکی از جلسات سمینار ، آقای شایگان مدیر عامل وقت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه نقش استاندارد در توسعه صنعتی سخنرانی نمودند . از اهم اقدامات بعدی در این ارتباط می توان به تشکیل اولین کلاس کنترل کیفیت که تحت همین عنوان و با استفاده از برنامه های آموزشی کشور ژاپن توسط سازمان مدیریت صنعتی و در سال 1350 تشکیل گردید اشاره نمود ، که امید است در ادامه این تحقیقات و با دستیابی به منابع اطلاعاتی بیشتر در زمینه مدت و برنامه این کلاس اطلاعات بیشتری بدست آید .

به تبع این دو حرکت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز برای نخستین بار در سال 1352 اولین کلاس کنترل کیفیت آماری را به همت آقایان مهندس مقبلیو بوذری تشکیل داد . در این کلاس آموزشی حدود سی نفر از کارشناسان جدید الاستخدام موسسه از آزمایشگاههای مختلف شرکت داشتند . اساتید دانشگاه تهران و از جمله آقایان مهندس مدنی ، مهندس قندهاریان مهندس صفاریان تدریس در این کلاسها را به عهده داشتند ، مدت برگزاری این کلاس چهار ماه بود و دانشجویان در زمینه های مختلف آماری ، تضمین ها ، جداول توزیع فراوانی ، توزیع نرمال و نمودارهای کنترل آموزش دیدند و در پایان دوره آموزشی به منظور برخورد علمی با آموخته های خود به گروههای سه یا چهار نفری تقسیم شدند و هر گروه جهت به اجراء در آوردن آموخته های علمی خود به یکی از واحدهای تولیدی تحت نظارت موسسه اعزام گردیدند و در پایان این کارآموزی گزارشی از عملکرد خود را به اساتید مربوطه ارائه کردند .

از آنجا که استاندارد و کنترل کیفیت ترکیبی جدایی ناپذیر از یکدیگر دارند موسسه استاندارد به عنوان مشاور و مجری استاندارد کالا در کشور نمی توانست خود را از مسائل کنترل کیفیت که به عنوان ابزارهای مدیریت علمی در تولید صنعتی به کار گرفته شده به جداً بداند و لذا با آغاز حرکتهای اولیه در کشور برنامه هایی را تنظیم کرده تا نسبت به تربیت کارشناسان و متخصصین در این زمینه همت گمارد و مسئله کنترل کیفیت را در مجموع اهداف موسسه قرار داد ، به همین جهت همه ساله یک یا دو نفر از کارشناسان واجد شرایط خود را جهت گذرانیدن دوره های آموزشی مربوطه به کنترل کیفیت و استاندارد به کشور ژاپن ، هندوستان و سوئد اعزام نموده است .

اعزام کارشناسان جهت طی دوره های آموزشی تا سال 1359 بدون وقفه ادامه داشت و به تدریج نیز بر تعداد کارشناسان اعزامی در هر سال افزوده می شد . از سال 1354 با کوشش مسئولین وقت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به خصوص آقای مهندس هوشنگ مقبلی و با استفاده از طرحی به نام کلمبو COLOMBO که در زمینه روابط فرهنگی و صنعتی بین کشور ایران و ژاپن منعقد گردیده بود آقای دکتر کانو (D.R.KANO) از اساتید دانشگاه توکیو در بخش مدیریت به ایران آمد و مدت دو ماه و نیم در موسسه استاندارد مشغول به کار گردید .

در این مدت تعدادی از واحدهای تولیدی مورد بازدید نامبرده قرار گرفت و در ارتباط با وظایف اجرایی موسسه استاندارد نیز با مسئولین تبادل نظر نمود . همچنین در مدت اقامت وی دو کلاس آموزشی ، یکی برای کارشناسان موسسه و در زمینه روشهای آماری کنترل کیفیت و دیگری برای مسئولین واحدهای تولیدی و در ارتباط با نقش مدیریت در کنترل کیفیت توسط نامبرده برگزار گردید .

در همین سال کلاس آموزش دیگری به مدت دو هفته از سوی موسسه و با همکاری اساتید دانشگاه برای مسئولین واحد تولیدی تحت پوشش موسسه استاندارد برگزار گردید .

در سال 1355 بار دیگر دکتر کانو برای مدت دو ماه و نیم دیگر به ایران آمد و در این مدت به پیگیری برنامه های قبلی و مورد نظر موسسه اقدام نمود و از جمله برنامه های مفید و موثر این مدت بازدید و سخنرانی برای پیش از ده واحد تولیدی علاقمند به کاربرد روشهای کنترل کیفیت به همراه کارشناسانی از موسسه استاندارد بود ، در این بازدید ها و سخنرانیها نقش و اهمیت کنترل کیفیت در بهبود کیفیت کالا و افزایش تولید مطرح گردید . در پایان این سفر به پیشنهاد آقای دکتر کانو و پذیرش سازمان بهره وری آسیایی قرار شد هیئتی مرکب از مسئولین و کارشناسان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و همچنین مدیران واحدهای تولیدی بزرگ جهت بازدید و آشنایی با عملکرد مراکز علمی و کارخانجات تولیدی در زمینه استفاده از روشهای کنترل کیفیت به کشور ژاپن اعزام گردند .

در مهر ماه همان سال 8 نفر از کارشناسان موسسه استاندارد و مسئولین واحدهای تولیدی به ریاست آقای هوشنگ مقبلی به مدت بیست روز به کشور ژاپن عزیمت کردند ، این هیئت در مدت اقامت خود علاوه بر بازدید از هشت واحد صنعتی بزرگ و از جمله کارخانه اتومبیل سازی تویوتا ملاقاتهایی نیز با اساتید و مسئولین سازمانهای صنعتی ژاپن از جمله پروفسور ایشیکاواISHIKAVA پدر کنترل کیفیت در صنایع ژاپن و پروفسور موروMORO داشتند و در این ملاقاتها مسئولین موافقت کردند از طریق طرح کلمبو یکی از کارشناسان خود را برای مدت یک سال جهت خدمت در موسسه استاندارد به ایران اعزام نمایند .

در اواخر سال 1355 آقای دکتر سندهلم SAND-HELM، D  R یکی از متخصصین این رشته در جهان از کشور سوئد برای مدت سه روز به ایران آمدند و با مسئولین و کارشناسان موسسه استاندارد در زمینه برنامه های تدوین شد و اشاعة کنترل کیفیت در صنایع بحث و تبادل نظر کردند . در مرداد ماه سال 1356 پیر و برنامه ریزی قبلی آقای دکتر واشی مورا از کشور ژاپن به ایران آمد و مدت دو ماه در موسسه استاندارد با واحد کنترل کیفیت به کار پرداخت .در اردیبهشت ماه سال 1357 اولین سمینار علمی در زمینه استاندارد و کنترل کیفیت به مدت سه روز از سوی موسسه استاندارد در شهر صنعتی کرج برگزار گردید در این سمینار علاوه بر اساتید دانشگاههای ایران آقایان پروفسور ایشیکاوا و دکتر کانو از کشور ژاپن نیز حضور داشتند و سخنرانی نمودند . این سمینار که از لحاظ محتوی مورد استقبال زیاد مدیران و مسئولان صنایع کشور و همچنین مقامات علمی دانشگاهها قرار گرفت از جمله مهمترین ره آوردهایی بود که اعزام هیئت ایران در سال 1355 به همراه داشته است و به خصوص از این نقطه نظر که اندیشه ضرورت تدریس این رشته را در دانشگاهها به وجود آورد .

ب) اقدامات مرکز مدیریت صنعتی در ارتباط با کنترل کیفیت در صنایع کشور

مرکز مدیریت صنعتی ایران که از پایگاههای اصلی آموزش در زمینه های مختلف مدیریت صنعتی در کشور می باشد تداوم این رسالت را به بعد از پیروزی انقلاب به خوبی پی گرفته و موفق به برگزاری چندین دوره در رشته های مختلف مدیریت صنعتی و از جمله کنترل کیفیت گردیده است .

 

ج)اقدامات وزارت صنایع سنگین در ارتباط با کنترل کیفیت :

وزارت صنایع سنگین از جمله وزارتخانه هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس گردیده و به دلیل اعتقاد راسخ مسئولین آن به نقش و ارزش کنترل کیفیت در صنایع از همان ابتدای کار اقداماتی در این زمینه به انجام رسانیده که از جمله آنها برگزاری یک سمینار در روزهای چهارم و پنجم آبان ماه سال 62 در دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) بوده است که مطالب مطروحه در آن شامل مشکلات عمومی صنایع تحت پوشش (کیفیت و کمیت تولید) مفاهیم عمومی کنترل ، کیفیت ، استانداردها به منزله پایه های کیفیت روشهای آماری کنترل کیفیت ، کنترل کیفیت علمی ، هزینه های کنترل کیفیت بررسی گزارش علمی یک سیستم کنترل کیفیت ، جمع بندی مطالب شرکت کنندگان شامل یکصد و پنجاه نفر از مدیران و مسئولان تعدادی از شرکتهای تحت پوشش وزارت صنایع سنگین یکصد نفر از مدیران و مسئولان کارخانجات بخش خصوصی پنجاه نفر از اساتید دانشگاهها و خبرگان امور کنترل کیفی در کل صنایع کشور بوده اند .

 



خرید و دانلود نحوه ی راه اندازی یک تولیدی لباس


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.