لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 5
آلودگی صوتی رهآورد زندگی ماشینی
آلودگی صوتی ازتبعات شهرنشینی و رهآورد زندگی ماشینی است که در سالهای اخیر سلامت روانی و آرامش روحی ساکنان پایتخت و شهرهای بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و به ریشه بسیاری از تنشهای اجتماعی تبدیل شده است. حقوق شهروندان تهرانی نه تنها روزها براثر صدای بوق وسایل نقلیه، پخش موزیک با صدای بلند در خودروها و ویراژ موتوسیکلتها تضییع میشود، بلکه اغلب ساکنان این شهر بویژه مناطق جنوبی شبها نیز باید سر و صدای ناشی از ساخت وسازها را تحمل کنند. آلودگی صوتی از معضلات شهر تهران است که روز به روز بر شدت آن افزوده شده ولی راهکار جامع و اساسی برای رفع آن ارایه نمیشود. ورود بیرویه وسایل نقلیه به شهر این ناهنجاری زیست محیطی را برای شهروندان بویژه شهروندان تهرانی به وجود آورده است. یکی از ساکنان میدان امام حسین(ع) دراینباره به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه ۲۲سال سن دارم، اما به علت وجود آلودگی صوتی در محل سکونت خود، گاهی با کوچکترین صدا عصبی میشوم. شاهرخ احمدی افزود: گاهی سکوت چند دقیقهای به من آرامش وصف ناپذیری میدهد، سعی میکنم روزهای آخر هفته به فضاهای سبز اطراف تهران پناه ببرم تا با استفاده از آرامش و سکوت طبیعت هفتهای پرنشاط و توام با انرژی داشته و در کلاسهای دانشگاه حاضر شوم. احمد ذاکری ۷۵ساله گفت: در زمانهای قدیم تهران روستایی زیبا، سرسبز و آرام بود و میشد روزها زیر سایه درختان به آرامش رسید، اما حالا سایه درخت، پارکها و فضاهای سبز هم آرامش بخش نیست. وی ادامه داد: ما جوانان دیروز که صبر و تحمل زیادی داریم گاهی آلودگی صوتی چنان ما را عصبی میکند که دیگر قابل کنترل نیستیم، چه رسد به جوانان امروزی! ذاکری افزود: سر و صدای ناشی از تردد وسایل نقلیه، آسایش و سلامت را از ساکنان پایتخت سلب کرده، در حالی که زندگی در محیط سالم و به دور از آلودگی حق هر شهروند است. یک کارشناس آلودگی صوتی در این زمینه گفت: آلودگی صوتی اثرات نامطلوب بر انسان، گیاهان، جانوران و بافت مسکونی دارد. فرشتهسادات میرطاهری، کاهش حس شنوایی را از مهمترین اثرات منفی و مستقیم آلودگی صوتی بر انسان عنوان کرد. وی افزود: اختلالات قلبی- عروقی، حساسیت عصبی، سرگیجه، کاهش یادگیری در کودکان، اختلال در خواب و گرفتگی عضلانی از اثرات غیرمستقیم آلودگی صوتی بر انسان است. به گفته وی، این معضل سبب کاهش رشد گیاهان و در جانوران باعث مهاجرت بیموقع حیات وحش و پرندگان و کاهش طول عمر آنها میشود. میرطاهری یادآور شد: شکستن شیشهها و ایجاد شکاف در دیوارها از اثرات ناشی از آلودگی صوتی بر بافت ساختمان است. وی استفاده از عایقبندی، شیشههای دو جداره، حایل صوتی و تونلهای صوتی را از جمله راههای کاهش آلودگی صوتی عنوان کرد. به گفته این کارشناس، ایجاد پوشش گیاهی از نوع برگ سوزنی در بزرگراهها کاهش صدا در منبع تولید صدا(تغییر درموتور خودروها و موتورسیکلتها و کاهش صدای اگزوز) کنترل ترافیک و استفاده از آسفالت متخلخل از دیگر راههای کاهش آلودگی صوتی است. کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نیز معتقدند که پخش هرگونه صدا و ارتعاش بیش از حد مجاز، سبب ایجاد آلودگی صوتی میشود. معاون دفتر امور آزمایشگاه صوتی سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: حد مجاز و استاندارد آلودگی صوتی روزها از هفت تا ۲۲و شبها از ۲۲تا هفت صبح اندازهگیری میشود. محمدرضا عین قلایی افزود: اندازهگیری میزان شدت آلودگی صوتی تحت عنوان " "Leqدر ۳۰دقیقه (تراز معادل در مدت ۳۰دقیقه) صورت میگیرد. وی درخصوص میزان مجاز آلودگی صوتی درمناطق مختلف گفت: میزان استاندارد در مناطق مسکونی، تجاری - مسکونی، تجاری، مسکونی- صنعتی و صنعتی جداگانه تعریف میشود
وی خاطرنشان کرد: منطقهای که بیش از ۵۰درصد کاربری مسکونی داشته باشد منطقه مسکونی محسوب شده و میزان مجاز آلودگی صوتی در این مناطق روزها dB (دسیبل) ۵۵و شبها ۴۵ dBاست. عین قلایی اظهار داشت: در مناطق تجاری - مسکونی که به طور معمول طبقات همکف به صورت تجاری و طبقات بالاتر به صورت مسکونی استفاده میشود ولی کاربری مسکونی آن بیشتر از تجاری بوده، حد استاندارد آلودگی صوتی روزها ۶۰ dBو شبها dB(دسیبل) ۵۰است. وی حد مجاز آلودگی صوتی در مناطق تجاری را در روز ۶۵ dBو در شب dB ۵۵اعلام کرد. عین قلایی با بیان اینکه کارگاهها و کارخانههای کوچکی که نزدیک نواحی مسکونی قرار دارند جزو مناطق مسکونی - صنعتی محسوب میشوند، افزود: حد مجاز برای این مناطق در روز ۷۰ dBو در شب ۶۰ dBاست
وی اظهار داشت: در مناطق صنعتی حد مجاز آلودگی صوتی در روز ۷۵ dBو در شب ۶۵ dBاست. عین قلایی افزود: انحراف از استاندارد سر و صدا، در شب بیشتر از روز است که میتوان علت آن را پایینتر بودن حد استاندارد صدا در شب و نیز تردد خودروهای سنگین در شب به علت محدودیت تردد آنها در روز عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد: از سال ،۸۳اقدامات اولیه برای استقرار دو ایستگاه ثابت سنجش آلودگی صوتی در محدوده خیابان آزادی و میدان انقلاب انجام شده اما هنوز این طرح به دلیل نبود همکاری سازمانها و نهادهای ذیربط، اجرایی نشده است. به گفته وی از بین بردن یا کاهش آلودگی صوتی نیازمند ایجاد قانون خاص برای برخورد با آلایندههای صوتی است و هنوز قانون خاصی برای برخورد با این موارد وجود ندارد و محیط زیست پایتخت از این لحاظ در شرایط بحرانی قرار دارد. وی نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانهها، کارگاهها، وسایل نقلیه موتوری فرودگاهها، پایانههای حمل و نقل، توقفگاههای دائمی خودروها، میادین تیر و تعمیرگاهها را از منابع و کانونهای اصلی ایجاد آلودگی صوتی دانست. عین قلایی ادامه داد: آلودگی صوتی در شهر تهران به دلیل تردد بیش از۲/۶ میلیون دستگاه خودرو و هزاران دستگاه موتورسیکلت در خیابانها به فراتر از حد استاندارد معمول زیست محیطی رسیده است. وی اظهار داشت: امسال این سازمان باهدف کاهش آلودگی صوتی و توجه بهاین معضل و با درنظر گرفتن اثرات سوء برروی محیط زیست تصمیم بر استقرار یک ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در یکی از مناطق تهران به صورت پایلوت گرفته است. عین قلایی گفت: افزایش تعداد سیستم ثابت سنجش آلودگی صوتی در سالهای آینده و پالایش پایتخت از طریق ایجاد این ایستگاههایکی از اهداف اصلی این سازمان است. وی رسیدگی به شکواییهها درخصوص مزاحمت ناشی ازآلودگی صوتی را از جمله فعالیتهای سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران عنوان کرد. وی ادامه داد: با افزایش این ایستگاهها مطالعات در زمینه آلودگی صوتی در نواحی مختلف شهر تهران افزایش مییابد و با