واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق.. سلول

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 46

 

سلول

کوچکترین واحد ساختمانی بدن انسان که قادر به انجام تمام اعمال حیاتی است ، سلول نامیده می شود . سلولها از نظر ساختمان ظاهری و عمل با هم تفاوت دارند.لازم بهذکر است که تفاوتها به اعمال حیاتی سلولها ارتباط پیدا نمی کنند . حدود 3/1 سلولهای بدن را گلبولهای سرخ تشکیل می دهند .

تقریباٌ تمام سلولهای بدن انسان در اندازه میکروسکوپی هستند . قطر سلولها بین 5/7 میکرون ( گلبولهای سرخ ) تا 300 میکرون ( سلول جنسی زن) می باشد.

ساختمان سلول

ایده ها در مورد ساختمان سلول با گذشت سالها دستخوش تغییرات بسیار شده است . بیولوژیستهای اولیه به سلول به عنوان کیسه های غشادار و ساده که شامل مقداری مایع و چند ذره شناور است ، می نگریستند .امروز ثابت شده است که ساختمان سلول بسیار پیچیده تر از اینهاست . یک سلول شامل یک غشاء سطحی ( غشاء سیتوپلاسمی ) در بیرون و یک ساختمان نسبتاٌ بزرگ در مرکز بنام هسته و یک ماده کلوئیدی بنام سیتوپلاسم ، بین دو قسمت یاده شده می باشد . صدها و یا هزاران ارگانل نیزدر ستوپلاسم وجود دارند . بطور اختصار قسمتهای اصلی یک سلول عبارتند از : 1- غشاء سلول 2- هسته 3- سیتوپلاسم 4 – اندامکها ( ارگانلها )

1- غشاء سلول

غشاء سلول به علت اینکه سیتوپلاسم را در میان میگیرد غشاء سیتوپلاسمی نیز خوانده می شود . در ساختمان غشاء سلول لیپید ، پروتئین و مواد قندی وجود دارد .در حقیقت غشاء سلول یک لایه دو طبقه چربی است که پروتئینها ومواد قندی نیز در آن قرار دارند . قسمت عمده چربی های غشاء سلول فسفولیپید است . پروتئینهای غشاء در تمام عرض غشاء وجود دارند .قندها یا در سطح داخلی هستند و یا در سطح خارجی قرار دارند . ( عمدتاٌ در سطح خارجی ) غشاء سلول علاوه بر محصور نمودن سلول وظایف بیولوژیکی مهمی نیز برای سلول انجام می دهد که مهمترین آنها انتقال مواد مختلف در دو سوی غشاء می باشد .

2- هسته سلول

هسته سلول قسمتی است که در داخل سلول قرار گرفته است . هسته سلول بوسیله غشاء هسته ای محصور شده است . غشاء هسته از دو لایه تشکیل شده است و فضایی به عرض 300 تا 500 انگسترم بین آنها قرار دارد .این غشاء دارای چندین هزار منفذ است .هر هسته شامل یک یا چند هستک می باشد . هستک غشاء محدود کننده ندارد .و یک ساختمان پر از پروتئین است . کروماتین نیز بصورت رشته های طولانی یا دانه های ریزی در هسته سلول وجود دارد .

3- سیتوپلاسم

قسمت اعظم یک سلول سیتوپلاسم است . سیتوپلاسم محتوی مقدار زیادی اندامک یا ارگانل و انکلوزیون میباشد . اندامکها اجزاء زنده و فعال سلول هستند . قطر اندامکها متفاوت است و می تواند از چند انگستروم تا چندمیکرون باشد . در حقیقت اندامکهادر سیتوسول که بخش مایع سیتوپلاسم است . شناورند به غیر از اندامکهای ، پروتئینها ، الکترولیتها ، گلوکز ، ومقداری فسفولیپید وکلسترول نیز در سیتوسول موجود می باشد.

4- اندامکهای سلول

انواع مختلفی اندامک در سلول وجود دارد .

الف : رتیکولوم آندوپلاسمیک

رتیکولوم آندوپلاسمیک یک شبکه تورینه مانند آست که با غشاء هسته و غشاء سیتوپلااسمی در تماس است . توزیع مواد ساخته شده بوسیله سلول ، در سیتوپلاسم سلول وظیفه این شبکه است . مساحت این شبکه گاهی به چند برابر سطح غشاء سلول می رسد . گاهی دانه هایی بنام ریبوزوم روی این شبکه قرار دارد که در این صورت به آن شبکه آندوپلاسمیک دانه دار گویند در غیراینصورت اینصورت این شبکه به شبکه آندوپلاسمیک بدون دانه معروف است .

ب : دستگاه گلژی

دستگاه گلژی یا کمپلکس گلژی ارتباط نزدیکی با شبکه آندوپلاسمیک دارد . غشاء دستگاه کلژی شبیه شبکه آندوپلاسمیک بدون دانه ( ریپوزوم) می باشد . دستگاه کلژی در سلولهای ترشحی دیده می شود ودرست در طرفی از سلول قرار دارد که مواد ترشحی از آن طرف بوسیله سلول ترشح می شوند .

ج : لیزوزوم



خرید و دانلود تحقیق.. سلول


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.