واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

ضرورت رهبری و قانون در اسلام (pdf)

ضرورت رهبری و قانون در اسلام (pdf)

چکیده

ﺿﺮورت ﻗﺎﻧﻮن در ﺟﺎﻣﻌﻪ      اﻧﺴﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﻄﺮت ﺧﻮد       ,ﺧﻮاﻫﺎن زﻧﺪﮔﯽ دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ اﺳﺖ   .ﻟﺬا از ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣـﯽ  ﮔﺮﯾـﺰد و  ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﭘﻨﺎه ﻣﯽ  آورد  .ﯾﮏ ﻓﺮد  ,ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﺮ آورده ﺳﺎزد  .ﯾـﮏ   ،دﺳـﺘﮕﺎه ﮔـﻮارش و ﺗـﻨﻔﺲ     ، ﻗﻠﺐ ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺪن   اﺳﺖ ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ اﻋﻀﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪن ﻣﺎﻧﻨﺪ  . ﻫﺮ ﮐﺪام وﻇﯿﻔﻪ ﻣﺸﺨﺼﯽ دارﻧﺪ وﻟﯽ درﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺑـﺎ ﻫـﻢ در ارﺗﺒـﺎط ﻫـﺴﺘﻨﺪ                 ، ﻣﻐﺰ و اﻋﺼﺎب     ، ﮐﻠﯿﻪ  اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺸﺨﺼﯽ دارﻧﺪ وﻟﯿﮑﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﮐﺎر آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد  .  ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻤﺎم ا    ﻓﺮاد ﺑﺸﺮ  ,ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ دارﻧﺪ ﻻزم اﺳﺖ ﻧﯿﺮوی ﺑﺎﺷـﺪ ﮐـﻪ ﺟﺎﻣﻌـﻪ را    ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﺪود ﮐﺎرﻫﺎ و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﻔﻆ و ﻣـﺸﺨﺺ ﺷـﺪ                 .در اﯾـﻦ ﺻـﻮرت ﺟﺎﻣﻌـﻪ از        ﺷﻮرش و ﺑﻪ ﻫﻢ رﯾﺨﺘﮕﯽ ﻣﺼﻮن ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ       .اﯾﻦ ﻧﯿﺮوی ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﻤﺎن ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑـﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ   ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ    .اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﺳﻮی رﺷﺪ و ﮐ         ﻤﺎل ﺳﻮق ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷـﻮد  ﺗـﮏ          ﺗﮏ  اﻋﻀﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﮐﻨﻨﺪ و ﻋﺪاﻟﺖ در اﺟﺘﻤﺎع ﺣﻔﻆ ﺷﻮد و اوﺿﺎع ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ                  و ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی و ﻣﺎدی اﻧﺴﺎن ﻣﻨﻄﺒﻖ ﻣﯽ ﺷ         ﻮد و ﺗﻤﺎم ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی اﻧﺴﺎن ﻣـﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻗـﺮار      ﺑﻨﺎﺑﺮ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﻖ و ﺣﻘﻮق ﻫﻤﻪ ﻣـ           ﺮدم را ﺣﻔـﻆ ﮐﻨـﺪ ﺗـﺎ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑﻄـ           ﻮر ،ﮔﯿﺮد  ﻣﺘﻌﺎدل و ﯾﮑﺴﺎن ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ در آﯾﺪ  .  اﮔﺮ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ را اﻧﺴﺎن ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﻨﺪ          ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑـﻮد زﯾـﺮا ﻋﻘـﻞ و اﻧﺪﯾـﺸﻪ ا           ﻧـﺴﺎن  ﮐﺎﻣﻞ ﻧﯿﺴﺖ و ﻣﻬﺎرت ﮐﺎﻓﯽ ﻧﺴﺒﺖ     ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨـﻮی ﺑـﺸﺮ ﻧـﺪارد و ﻋﻠـﻢ ا     و ﻧﯿـﺰ  ﻣﺤﺪود و ﻧﺎﻗﺺ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﯾﻼت     ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ او ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد  .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻗـﺎﻧﻮن را ﺑـﺮ اﺳـﺎس ادراﮐـﺎت     ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮد وﺿﻊ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ       .ﭘﺲ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳـﺎس ارزش ﻫـﺎی اﻧـﺴﺎن واﻗﻌﯿـﺖ ﻫـﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ و                ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎده ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﻌﺎدت ﻓﺮد و اﺟﺘﻤﺎع را ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آورد  .        
 ٢
   ﻣﺒﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن،رﻫﺒﺮی  اراﺋـﻪ  ، اﺳﻼم ﺗﻨﻬﺎ ﻣﮑﺘﺒ  ﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن را ﻣﯽ ﺳﺎزد و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ را ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﺮﻗـﯽ او          ، ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ    ، ﻧﻈـﺎﻣﯽ    ، ﺳﯿﺎﺳـﯽ    ، اﺧﻼﻗـﯽ    ، ﻋﺒـﺎدی    ، ﻣﯽ دﻫﺪ    .اﺳﻼم در  ﺗﻤﺎم ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی اﻋﺘﻘﺎدی      اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص دارد          .اﺳﻼم ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﯾـﮏ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻧﻤﻮﻧـﻪ و          ،اﻗﺘﺼﺎدی  ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻮﺟﻮد آورد دو ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ را ﻻزم ﻣﯿﺪاﻧﺪ   :    - ﻗﺎﻧﻮن اﻟﻬﯽ 1    ﻣﺮدﻣﯽ – - رﻫﺒﺮی اﻟﻬﯽ 2  ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬار ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ  ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ در ﺣﺎل ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﺎﺷﺪ و اﻣـﺖ اﺳـﻼﻣ              ﯽ ﺳـﻌﺎدﺗﻤﻨﺪ ﺷـﻮد   ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ و ﺟﺎﻣﻌﯽ ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻮد و ﻋﻮاﻣﻞ ﺿﺪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ را از ﺑﯿ              ﻦ ﺑﺒـﺮد و  ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﺳﻮی ﺳﻌﺎدت و رﺳﺘﮕﺎری ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﺪ  .  اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ از ﻃﺮف ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬاری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﻘﻞ ﮐﺎﻣﻞ و ﻋﻠﻤﺶ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎزﻫـﺎ اﺣﺎﻃـﻪ دارد و                  ﻗﺎدر اﺳﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ را در ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ درآورد ﭼﻨﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬاری ﻫﻤﺎن   ﺧـ ﺪای ﯾﮑﺘﺎﺳـﺖ ﮐـﻪ   ﺟﻬﺎن را آﻓﺮﯾﺪه اﺳﺖ ﭘﺲ ﻗﺎﻧﻮن و ﺑﺮﻧﺎ       ﻣﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ و ﻫﺪاﯾﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﺎﯾﺪ از ﺳـﻮی او ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎ در ﻗﻠـﺐ و         ﻋﻤﻖ ﺟﺎن ﻣﺮدم ﻧﻔﻮذ ﮐﻨﺪ  .  ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﻫﻮاﻫﺎی ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن اﺛﺮ ﻧﮕﺬارد وﮐﺴﯽ ﻗﺎﻧﻮن را ﺑﻪ ﻧﻔ             ﻊ ﯾﺎ ﺿﺮر دﯾﮕﺮی ﮐﻢ و اﺿﺎﻓﻪ ﻧﮑﻨﺪ اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن را ﺑﺮ         ای ﻣﺮدم ﺗﻮﺿﯿﺢ دﻫﺪ و آن را ﺑﻪ اﺟـﺮا در آورد         .اﯾـ ﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮف ﺧﺪا ا   ﻧﺘﺨﺎب و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ او ﭘﯿـﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪاﺳـﺖ و     . ﻗﺎﻧﻮن و ﭘﯿﺎم ﺧﺪا را ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ و آن را ﺗﻔﺴﯿﺮ و اﺟﺮا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ وﺣﯽ   
 ٣
  ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت رﻫﺒﺮ و اﻣﺎم اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ   ﺑﺎﯾﺪ اداﻣﻪ اﯾـﻦ ﮐـﺎر   ، ﺑﻌﺪ از ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ   )ص (ﻧﯿﺰ ﺑﺮا ی اﯾﻨﮑﻪ زﺣﻤﺖ ﻫﺎی او ﻫﺪر ﻧﺮود و راﻫﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﺑﻪ ه ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮف ﺧﺪا اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑـﻪ ﻣـﺮدم ﻣﻌﺮﻓـﯽ ﺷـﻮد ﭼﻨـﯿﻦ                    ﻋﻬﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﯾﺪ  :     . - ﻋﺼﻤﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﯾﻌﻨﯽ در ﺗﻤﺎم دوران ﻋﻤﺮ ﺧﻮد ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎه ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ 1   . - آﮔﺎﻫﯽ و داﻧﺎﯾﯽ او ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﻦ و ﻣﺬﻫﺐ از ﻫﻤﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ 2   . ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎرﺗﺮﯾﻦ و ﭘﺎک ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺮﯾﻦ ، - ﻧﯿﮑﻮﮐﺎرﺗﺮﯾﻦ 3 ﺑﻪ ﺳﻘﻮط و ﻫﻼﮐﺖ ﻧﻤﯽ رﺳﺪ ﺑﻪ ﺷـﺮ  ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺳﺮﮐﺶ و ﻧﺎ ﺑﮑﺎر ﺑﺎﺷﺪ ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ  )ص (ﻓﺮﻣﻮد   :ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ط آﻧﮑﻪ رﻫﺒﺮان ﺻﺎﻟﺢ و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ  .  ﭘﺲ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ      :ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻗﺪرت ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑ    ﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻧﺪارد و      ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ   ﺗﻮاﻧـﺪ ﭼﻨـﯿﻦ    ﺟﺎﻣﻌﻪ ای را ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺪ و ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻓﺎﺿﻠﻪ ﺑﻮﺟﻮد آورد ﻣﮕﺮﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ رﻫﺒـﺮی آ   ﻧﻬـﺎ از ﺟﺎﻧـﺐ ﺧﺪاوﻧـﺪ     ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم )ص (ﺑﺎرﻫـﺎ در ﺳـﺨﻨﺎن ﺧـﻮد ﻓﺮﻣـﻮد      :"اﻧـﯽ ﺗـﺎرک ﻓـﯿﮑﻢ    ، ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ     ﺑﺎﺷﺪ    1"اﻟﺜﻘﻠﯿﻦ ﮐﺘﺎب اﷲ و ﻋﺘﺮﺗﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒ ﺮف ﺧﺪا ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺎم ﻣﻨﺼﻮب ﺷﺪ و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ او اﻣﺎم ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﺮﻓـﯽ ﻣـﯽ ﺷـﻮد                       ﺮ از ﻃ ﭼﺮا ﮐﻪ ﻧﺒﻮت اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ اﺳﺖ ﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ اﻣﺎﻣﺖ     ﻧﯿﺰ اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ اﺳﺖ واز ﻃﺮف ﺧﺪا ﻣﻨﺼﻮب ﻣـﯽ ﺷـﻮد ﮐـﻪ    در ﺑﺤﺜﻬﺎی آﯾﻨﺪه اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ ﺑﻮدن اﻣﺎم اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﺷﻮد  .        
                                          .ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﯿﺴﻲ اﻟﺘﺮﻣﺬی ، ﺻﺤﯿﺢ ﺗﺮﻣﺬی ، اﻧﺘﺸﺎرات ١٧١ ، ص١ - اﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﻣﺴﻨﺪ اﺣﻤﺪ اﻧﺘﺸﺎرات داراﻟﺼﺎدر  .ﺑﯿﺮوت ، ج ١   . ١٥ .ﻋﻠﻲ ﻧﻤﺎزی ﺷﺎھﺮودی ، اﺛﺒﺎت وﻻﯾﺖ ، اﻧﺘﺸﺎرات ﺷﻔﻖ ، ص ٦٣٣ ، ص ٥داراﻟﻔﮑﺮ ﺑﯿﺮوت ، ج
 ٤
  2 اﻣﺎﻣﺖ اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ را ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﯿﺪ دﯾﻦ اﺳﻼم ﯾﮏ آﯾﯿﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ و ﻣﺨﺼﻮص ﯾﮏ ﻣﻠﺖ وﮔﺮوه  و              ﻧﮋاد ﻧﯿﺴﺖ   .ﺧﻄﺎب ﻫﺎی ﻗﺮآن ﺑﺎ"ﯾﺎ اﯾﻬﺎ ا ﻟﻨﺎس " آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺗﻤﺎم ﻣﺮدم ﺟﻬﺎن را ﺑﻪ اﺳﻼم دﻋﻮت ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. . .

تعداد صفحات:17



خرید و دانلود ضرورت رهبری و قانون در اسلام (pdf)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.