چکیده
ﺿﺮورت ﻗﺎﻧﻮن در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﻄﺮت ﺧﻮد ,ﺧﻮاﻫﺎن زﻧﺪﮔﯽ دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ اﺳﺖ .ﻟﺬا از ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣـﯽ ﮔﺮﯾـﺰد و ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﭘﻨﺎه ﻣﯽ آورد .ﯾﮏ ﻓﺮد ,ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﺮ آورده ﺳﺎزد .ﯾـﮏ ،دﺳـﺘﮕﺎه ﮔـﻮارش و ﺗـﻨﻔﺲ ، ﻗﻠﺐ ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺪن اﺳﺖ ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ اﻋﻀﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪن ﻣﺎﻧﻨﺪ . ﻫﺮ ﮐﺪام وﻇﯿﻔﻪ ﻣﺸﺨﺼﯽ دارﻧﺪ وﻟﯽ درﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺑـﺎ ﻫـﻢ در ارﺗﺒـﺎط ﻫـﺴﺘﻨﺪ ، ﻣﻐﺰ و اﻋﺼﺎب ، ﮐﻠﯿﻪ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﺸﺨﺼﯽ دارﻧﺪ وﻟﯿﮑﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﮐﺎر آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد . ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻤﺎم ا ﻓﺮاد ﺑﺸﺮ ,ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ دارﻧﺪ ﻻزم اﺳﺖ ﻧﯿﺮوی ﺑﺎﺷـﺪ ﮐـﻪ ﺟﺎﻣﻌـﻪ را ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺣﺪود ﮐﺎرﻫﺎ و ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﻔﻆ و ﻣـﺸﺨﺺ ﺷـﺪ .در اﯾـﻦ ﺻـﻮرت ﺟﺎﻣﻌـﻪ از ﺷﻮرش و ﺑﻪ ﻫﻢ رﯾﺨﺘﮕﯽ ﻣﺼﻮن ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ .اﯾﻦ ﻧﯿﺮوی ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﻤﺎن ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑـﺮ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ .اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﺳﻮی رﺷﺪ و ﮐ ﻤﺎل ﺳﻮق ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ ﺷـﻮد ﺗـﮏ ﺗﮏ اﻋﻀﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﮐﻨﻨﺪ و ﻋﺪاﻟﺖ در اﺟﺘﻤﺎع ﺣﻔﻆ ﺷﻮد و اوﺿﺎع ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ و ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی و ﻣﺎدی اﻧﺴﺎن ﻣﻨﻄﺒﻖ ﻣﯽ ﺷ ﻮد و ﺗﻤﺎم ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی اﻧﺴﺎن ﻣـﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻗـﺮار ﺑﻨﺎﺑﺮ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﻖ و ﺣﻘﻮق ﻫﻤﻪ ﻣـ ﺮدم را ﺣﻔـﻆ ﮐﻨـﺪ ﺗـﺎ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑﻄـ ﻮر ،ﮔﯿﺮد ﻣﺘﻌﺎدل و ﯾﮑﺴﺎن ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ در آﯾﺪ . اﮔﺮ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ را اﻧﺴﺎن ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﻨﺪ ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑـﻮد زﯾـﺮا ﻋﻘـﻞ و اﻧﺪﯾـﺸﻪ ا ﻧـﺴﺎن ﮐﺎﻣﻞ ﻧﯿﺴﺖ و ﻣﻬﺎرت ﮐﺎﻓﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨـﻮی ﺑـﺸﺮ ﻧـﺪارد و ﻋﻠـﻢ ا و ﻧﯿـﺰ ﻣﺤﺪود و ﻧﺎﻗﺺ اﺳﺖ و ﺗﻤﺎﯾﻼت ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ او ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻗـﺎﻧﻮن را ﺑـﺮ اﺳـﺎس ادراﮐـﺎت ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮد وﺿﻊ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .ﭘﺲ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳـﺎس ارزش ﻫـﺎی اﻧـﺴﺎن واﻗﻌﯿـﺖ ﻫـﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ و ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎده ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﻌﺎدت ﻓﺮد و اﺟﺘﻤﺎع را ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آورد .
٢
ﻣﺒﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن،رﻫﺒﺮی اراﺋـﻪ ، اﺳﻼم ﺗﻨﻬﺎ ﻣﮑﺘﺒ ﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن را ﻣﯽ ﺳﺎزد و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ را ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﺮﻗـﯽ او ، ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ، ﻧﻈـﺎﻣﯽ ، ﺳﯿﺎﺳـﯽ ، اﺧﻼﻗـﯽ ، ﻋﺒـﺎدی ، ﻣﯽ دﻫﺪ .اﺳﻼم در ﺗﻤﺎم ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی اﻋﺘﻘﺎدی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص دارد .اﺳﻼم ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﯾـﮏ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻧﻤﻮﻧـﻪ و ،اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻮﺟﻮد آورد دو ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ را ﻻزم ﻣﯿﺪاﻧﺪ : - ﻗﺎﻧﻮن اﻟﻬﯽ 1 ﻣﺮدﻣﯽ – - رﻫﺒﺮی اﻟﻬﯽ 2 ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬار ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ در ﺣﺎل ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﺣﺮﮐﺖ ﺑﺎﺷﺪ و اﻣـﺖ اﺳـﻼﻣ ﯽ ﺳـﻌﺎدﺗﻤﻨﺪ ﺷـﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ و ﺟﺎﻣﻌﯽ ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻮد و ﻋﻮاﻣﻞ ﺿﺪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ را از ﺑﯿ ﻦ ﺑﺒـﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﺳﻮی ﺳﻌﺎدت و رﺳﺘﮕﺎری ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻨﺪ . اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ از ﻃﺮف ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬاری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﻘﻞ ﮐﺎﻣﻞ و ﻋﻠﻤﺶ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎزﻫـﺎ اﺣﺎﻃـﻪ دارد و ﻗﺎدر اﺳﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ را در ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ درآورد ﭼﻨﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺬاری ﻫﻤﺎن ﺧـ ﺪای ﯾﮑﺘﺎﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺟﻬﺎن را آﻓﺮﯾﺪه اﺳﺖ ﭘﺲ ﻗﺎﻧﻮن و ﺑﺮﻧﺎ ﻣﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ و ﻫﺪاﯾﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﺎﯾﺪ از ﺳـﻮی او ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎ در ﻗﻠـﺐ و ﻋﻤﻖ ﺟﺎن ﻣﺮدم ﻧﻔﻮذ ﮐﻨﺪ . ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﻫﻮاﻫﺎی ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن اﺛﺮ ﻧﮕﺬارد وﮐﺴﯽ ﻗﺎﻧﻮن را ﺑﻪ ﻧﻔ ﻊ ﯾﺎ ﺿﺮر دﯾﮕﺮی ﮐﻢ و اﺿﺎﻓﻪ ﻧﮑﻨﺪ اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن را ﺑﺮ ای ﻣﺮدم ﺗﻮﺿﯿﺢ دﻫﺪ و آن را ﺑﻪ اﺟـﺮا در آورد .اﯾـ ﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮف ﺧﺪا ا ﻧﺘﺨﺎب و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ او ﭘﯿـﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪاﺳـﺖ و . ﻗﺎﻧﻮن و ﭘﯿﺎم ﺧﺪا را ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ و آن را ﺗﻔﺴﯿﺮ و اﺟﺮا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ وﺣﯽ
٣
ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت رﻫﺒﺮ و اﻣﺎم اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ اداﻣﻪ اﯾـﻦ ﮐـﺎر ، ﺑﻌﺪ از ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ )ص (ﻧﯿﺰ ﺑﺮا ی اﯾﻨﮑﻪ زﺣﻤﺖ ﻫﺎی او ﻫﺪر ﻧﺮود و راﻫﺶ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﺑﻪ ه ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮف ﺧﺪا اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺑـﻪ ﻣـﺮدم ﻣﻌﺮﻓـﯽ ﺷـﻮد ﭼﻨـﯿﻦ ﻋﻬﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﯾﺪ : . - ﻋﺼﻤﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﯾﻌﻨﯽ در ﺗﻤﺎم دوران ﻋﻤﺮ ﺧﻮد ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎه ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ 1 . - آﮔﺎﻫﯽ و داﻧﺎﯾﯽ او ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دﯾﻦ و ﻣﺬﻫﺐ از ﻫﻤﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ 2 . ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎرﺗﺮﯾﻦ و ﭘﺎک ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺮﯾﻦ ، - ﻧﯿﮑﻮﮐﺎرﺗﺮﯾﻦ 3 ﺑﻪ ﺳﻘﻮط و ﻫﻼﮐﺖ ﻧﻤﯽ رﺳﺪ ﺑﻪ ﺷـﺮ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺳﺮﮐﺶ و ﻧﺎ ﺑﮑﺎر ﺑﺎﺷﺪ ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ )ص (ﻓﺮﻣﻮد :ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ط آﻧﮑﻪ رﻫﺒﺮان ﺻﺎﻟﺢ و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﭘﺲ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ :ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻗﺪرت ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑ ﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻧﺪارد و ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧـﺪ ﭼﻨـﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای را ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺪ و ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻓﺎﺿﻠﻪ ﺑﻮﺟﻮد آورد ﻣﮕﺮﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮔﺎﻧﯽ ﮐﻪ رﻫﺒـﺮی آ ﻧﻬـﺎ از ﺟﺎﻧـﺐ ﺧﺪاوﻧـﺪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم )ص (ﺑﺎرﻫـﺎ در ﺳـﺨﻨﺎن ﺧـﻮد ﻓﺮﻣـﻮد :"اﻧـﯽ ﺗـﺎرک ﻓـﯿﮑﻢ ، ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ 1"اﻟﺜﻘﻠﯿﻦ ﮐﺘﺎب اﷲ و ﻋﺘﺮﺗﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒ ﺮف ﺧﺪا ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺎم ﻣﻨﺼﻮب ﺷﺪ و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ او اﻣﺎم ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﺮﻓـﯽ ﻣـﯽ ﺷـﻮد ﺮ از ﻃ ﭼﺮا ﮐﻪ ﻧﺒﻮت اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ اﺳﺖ ﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ اﻣﺎﻣﺖ ﻧﯿﺰ اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ اﺳﺖ واز ﻃﺮف ﺧﺪا ﻣﻨﺼﻮب ﻣـﯽ ﺷـﻮد ﮐـﻪ در ﺑﺤﺜﻬﺎی آﯾﻨﺪه اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ ﺑﻮدن اﻣﺎم اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﺷﻮد .
.ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﯿﺴﻲ اﻟﺘﺮﻣﺬی ، ﺻﺤﯿﺢ ﺗﺮﻣﺬی ، اﻧﺘﺸﺎرات ١٧١ ، ص١ - اﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﻣﺴﻨﺪ اﺣﻤﺪ اﻧﺘﺸﺎرات داراﻟﺼﺎدر .ﺑﯿﺮوت ، ج ١ . ١٥ .ﻋﻠﻲ ﻧﻤﺎزی ﺷﺎھﺮودی ، اﺛﺒﺎت وﻻﯾﺖ ، اﻧﺘﺸﺎرات ﺷﻔﻖ ، ص ٦٣٣ ، ص ٥داراﻟﻔﮑﺮ ﺑﯿﺮوت ، ج
٤
2 اﻣﺎﻣﺖ اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ را ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﯿﺪ دﯾﻦ اﺳﻼم ﯾﮏ آﯾﯿﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ و ﻣﺨﺼﻮص ﯾﮏ ﻣﻠﺖ وﮔﺮوه و ﻧﮋاد ﻧﯿﺴﺖ .ﺧﻄﺎب ﻫﺎی ﻗﺮآن ﺑﺎ"ﯾﺎ اﯾﻬﺎ ا ﻟﻨﺎس " آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺗﻤﺎم ﻣﺮدم ﺟﻬﺎن را ﺑﻪ اﺳﻼم دﻋﻮت ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. . .
تعداد صفحات:17