واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق در مورد یزد

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

به نام خداوندجان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

گزارشی از یزد

فهرست مطالب

شمه‌ای از شهر یزد

هنر ومعماری سنتی یزد

مساجد یزد

آسیابهای یزد

باغها

آب انبار

بادگیرها

بازارها

اقلیت‌ها

یخچالها

کاروانسراها ی یزد

خانقاهها

خداوند متعال توفیقی داد که من با دیگر دوستانمان بعنوان کار آموز سفری به نگین کویر یعنی شهر خشت و خاطره یزد داشته باشیم .شهر بادگیرها ، مساحت آن 000/130 کیلومتر مربع می‌باشد .

یزد از کلمه‌ی یزدان گرفته شده یزد شهر هنر است . از رس خشت ،کوزه ا ز پشم فرش ،از نخ ایکات ، از ابریشم ترمه ، از نخل پوریا می‌آفریند.یزد شهر ،همزیستی با کویر است شهر خشک و گرم یزد شهری است که مردمش سینه کویر را شکافتند از دل سوخته‌ی آن آب زلال جاری ساختند یزد شهر خشت خام وخاطره است یزد شهر بادگیرهاست .

بیشتر آثار تاریخی یزد مربوط به دوران اسلامی می‌باشد ،آثار بیش از اسلام این منطقه می‌توان از نقوش برجای مانده بر کوه ارنان درجنوب یزد نام برد.بر این کوه تصاویری از انسان نیز به دست و بزهای وحشی با شاخهای بلند نقش بسته که نتیجه‌ی بررسیهای یکی از نشانه‌های دیرینه بودن این شهر سرو پنج برابر رساله این کوه می‌باشد.باستان شناسی آن هنوز منتشر شده است .تاریخ میبد را به سلیمان نبی ابر کوه را به ابراهیم پیامبر نسبت دادند.نارین قلعه ی میبد ، نیز نشانه هایی از معماری بیش از اسلام و دوران اسلامی را در خود نهفته دارد.در این گزارش گوشه هایی ازویژگی‌های معماری و شهر سازی یزد به اختصار برای مدرس بزرگوار می‌نویسم .

هنر و معماری سنتی یزد

بزرگترین هنر یزدی را می‌توان ( هنر زیستن) و تلاش او در خطه‌ای دانست که مجموعه‌ ی شرایط برای تداوم بقاء ناگوار است ( هنر ) تبدیل محدودیت ‌ها به امکان استخدام طبیعتی خشن و تبدیل آن به محیطی با صفا ، برای زندگی و زنده ماندن هنری که با علم و فن عجین میشود از گل ارزان‌ترین و فقیر ترین مصالح، غنی‌ترین آثار معماری را می‌آفریند که درنوع خود ، بی‌نظیر است .اول زمین را می‌کاوند و با احداث قنات شالوده‌ی شهر و آبادی‌هایی که پی می‌افکند.به همین دلیل اصلی‌ترین بنیان شهر و اثر تاریخی آن پدیده است .

که از دیده‌هایشان پنهان است و آن شبکه آبرسانی زیر زمینی ( قنات) آن است .بسیاری از خانه‌ها،مدارس علمیه ،بازارها و مساجد از طریق ( جوب ) و پا کنته ، بریده ، پایاب گودال باغچه به قنات مربوط میشوند قنات‌ها پس ازتغذیه‌ محلات مسکونی برای سیراب کردن در اراضی کشاورزی در شمال ادامه می‌یابد.

از مناطقی که دیدن کردیم و جزوء هنر و معماریهای یزد بحساب می‌آید می‌توانم اینها را نام ببرم .

محله‌ی فهادان ازجمله‌ی محله‌های قدیمی شهر می‌باشد خیابان 12 متری فهادان روی خندق قدیمی شهر بنا شده است محله‌های قدیمی شهر دارای طاقی و ساباط بودند بدلیل گرمای بیش از حد تابستان دیگری اینکه سوار با اسب نتواند از آنجا عبور کند و داخل محله شود ساختن سرداب که درتابستان در آنجا



خرید و دانلود تحقیق در مورد  یزد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.