واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق در مورد کانون های نزاع حقوق بشر و اسلام 11

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

کانون‌های نزاع حقوق بشر و اسلام (قسمت سوم)

5 ـ مساله آزادی مذهبی

‌ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هرکس حق دارد ک از آزای فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمن آزادی عقیده و ایما می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است‌. هرکس می‌تواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد. ماده 18 میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی‌: 1- هرکس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود خواه به طور انفرادی یا جماعت خواه به طور علنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد. 2- هیچ کس نباید مورد اکراهی واقع شود که به آزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خودش لطمه وارد آورد.

3- آزادی ابراز مذهب یا معتقدات را نمی‌توان تابع محدودیت هایی نمود مگر آنچه منحصراً به موجب قانون پیش بینی شده و برای حمایت از امنیت‌، نظم‌، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادی‌های اساسی دیگران ضرورت داشته باشد.

4- کشورهای طرف این میثاق متعهد می‌شوند که آزادی والدین و برحس مورد سرپرستان قانونی کودکان را در تامین آموزش مذهبی و اخلاقی کودکان مطابق معتقدات خودشان محترم بشماند.

دلیل بنیادگران‌، سنت گرایان و محافظه کاران مذهبی‌اساس اسلام بر کلمه توحید است و هرگونه شرک و کفر و بت پرستی را نفی می‌کند. در آیات قرآن به کرات شرک مورد مذمت قرار گرفته است‌. ان الله لایغفر ان یشرک به و یغفر مادون ذلک (نسأ/ 116) و لا یرضی لعباده الکفر (زمر/ 7) دلیل لائیک‌ها: دسته‌ای از آیات قرآن فرمان جنگ با کفار و مشرکان را می‌دهند مانند: الذین‌َ آمنوا یُقاتِلون‌َ فی سبیل الله والذین کفروا (نسأ/67) قاتلو الذین‌َ لایومنون بالله (توبه‌/29) وقاتلو المشرکین کافة‌ً (توبه‌/36) مصادیق امروزین کفار، تمام دگراندیشان و آنانی هستند که به ادیان یا مکاتب دیگر باور دارند و عقیده‌ای غیر از اسلام دارند. بنابراین باید با همه آنان جنگید و اگر مسلمین قدرت داشتند باید آنان را اسیر کنند یا اینکه آنها به اسلام بگروند. نقد و نظر اما تفطن به این نکته مهم بایسته است که خداوند می‌گوید شرک گناهی است که آنرا نمی‌بخشد و یا به کفر رضایت نمی‌دهد و همه جا در جایگاه معبود و معشوق از رویگردانی خویش نسبت به شرک و کفر برای عاشق و مرید سخن می‌گوید هرجا خداوند رأی خویش را گفته است‌، بی محابا آن را زشت و نابخشودنی دانسته‌، اما به موحدان دستور تنگ کردن زندگی برای مشرکان را نداده و حتی به پیامبر خود می‌گوید: - لوشأالله ما اشرکوا و ما جَعَلناک‌َ علیهم حفیظاً و ما اَنت‌َ عَلَیهم بِوکیل (انعام‌/107) - وَ لَوشأَ رَبُّک لَأَ مَن فی الارض‌ِ کُلُهُم جَمیعاً اَفَأَنت‌َ تُکرِه‌ُ الناس حتی یَکونُوا مُومنین (یونس‌/99) - و قل الحق مِن ربکم فَمَن شأَ فلیومِن و مَن شأَ فلیکفُر (کهف /29) - لااکراه فی الدین‌.... (بقره /256) وعده‌های عذاب او نیز اخروی است و حق آزادی عقیده مشرکان را سلب نمی‌نماید. در قرآن دو دسته از آیات وجود دارند که متناقض به نظر می‌آیند و برخی از مخالفان با استناد به آن از تناقض آلود بودن قرآن و در نتیجه غیرقابل استناد بودن آیات احسان و تسامح سخن گفته‌اند. یک دسته آیاتی است که از احسان و نیکی به دیگران و تسامح‌، و صفح سخن گفته و یا یهود و نصاری را مأجور و نصرانی‌ها را مناسب برای دوستی دانسته و دسته دیگر آیاتی هستند که مسلمانان را از دوستی با یهود و نصاری منع کرده‌اند. هنگامی که در پاسخ به این تناقض گفته می‌شود که منظور دسته دوم از آیات در باب جنگ با کفار ویا اجتناب از دوستی با اهل کتاب‌، کسانی است که مبادرت به جنگ و دشمنی با مسلمانان کرده و با آنها در حال قتال و نزاع هستند، گفته می‌شود که این یک تفسیر و یک توجیه برای فرار از مخمصه تناقض است و توجیه گران به دلیل تعلق عاطفی به اسلام نمی‌خواهند حقیقت را بپذیرند و به این تفاسیر چنگ می‌زنند. در حالی که بنیادگرایان و خشونت ورزان از همان آیات استفاده می‌کنند. بنابراین راه حل مسئله این است که از بنیاد، نادرستی این آیین را اعلام کنیم‌. در این مجال کوتاه برآن نیستیم آیاتی را که بر صلح و گذشت تصریح دارند و یا می‌گویند اگر دشمنی که با شما در حال پیکار است پیشنهاد صلح داد آن را بپذیرید، نقل و شرح کنیم اما واقعیت این است که آنچه پیشتر گفته شد نه یک



خرید و دانلود تحقیق در مورد کانون های نزاع حقوق بشر و اسلام 11


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.