واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق در مورد هدایت و تربیت معلم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .DOC ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 8 صفحه

 قسمتی از متن .DOC : 

 

هدایت و تعلیم و تربیت :

مفهوم هدایت در تعلیم و تربیت از ارزشی ویژه برخودار است . بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت ، هدایت و تعلیم و تربیت را در مفهوم مترادف تلقی می کنند . به عبارت دیگر تعلیم و تربیت را همان هدایت فرد یا جامعه تلقی می کنند . هدایت با دستور دادن یا امر کردن فرق دارد هدایت با توصیه کردن فرق دارد . در جریات توصیه فردی که توصیه می کند بدون اینکه فرد دیگر را مجبور سازد از او میخواهد که کاری را طبق توصیه او بمعرض اجرا در آورد .

مفهوم هدایت کردن با مفهوم تلقین هم تفاوت دارد . در جریان تلقین فرد تلقین کنندة خواهد نظر خود را بع دیگری تحمیل کند و فرصت تعقل و بررسی را از او سلب می کند ، گاهی موضوع هدایت شناختن چیزی است . در این مورد فرد هدایت کننده کوشش می کند تا ضمن توجه دادن فرد به تجربیات خود جنبه های مختلف موضوع را روشن سازد تا فرد شخصاً درباره شناسائی موضوع اقدام کند .

هدایت فرد :

یکی از مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت ، هدایت فرد است . معمولاً روانشناسان چهار جنبه اساسی برای شخصیت آدمی مطرح می سازند .

1- جنبه عقلانی 2- جنبه اجتماعی 3- جنبه عاطفی 4-جنبه بدنی

اگر رفتار فرد را تحلیل کنیم می توانیم جنبه های ایمانی یا اقتصادی ، عقلانی ، اجتماعی و عاطفی را از هم متمایز می سازیم . جنبه بدنی محسوسترین جزء شخصیت آدمی است و از طریق مغز و سلسله با جنبه های دیگر ارتباط پیدا می کند .

کنجکاوی در زمینه حقیقت جهان ، تدریس یک نوع جهان بینی ، کمالجوئی ،‌ آرمانخواهی ، تهیه یک نقطه نظر اقتصادی ، تشکیل یک نظام اخلاقی هم انعکاسی از بعد ایمانی یا اعتقادی انسان است .

انگیزه مطالعه جهان و تهیه یک جهان بینی ، گزینش آرمانهای اساسی ، تلاش برای کشف معنای زندگی ، سعی در تدوین یک فلسفه یا نقطه نظر اعتقادی برای خود ، کوشش برای گذشتن از مسائل شخصی و ایجاد مناسبات اساسی با دیگران و همچنین تحکیم نظام اخلاقی در شخصیت خود هم واقعیتهائی غیر قابل انکار است .

بعضی از روانشناسان تصور می کنند بررسی بعد ایمانی کار رهبران دینی یا متکلمان است . آنها از این نکته غفلت دارند که وظیفه روانشناسان توضیح هر چه بیشتر رفتار آدمی است . ادراک و شناسائی ، مقایسه امور و اشیاء ، ----اشیاء از یکدیگر ، ارزیابی و بررسی امور مختلف ، پیش بینی و تحیل ، همه فرد جنبه عقلانی شخصیت قرار می گیرند .

شادی و اندوه ،‌ترس و خشم ، محبت و نفرت ، کینه و علاقه و اموری از این قبیل جزء جنبه عاطفی شخصیت آدمی قرار دارند .

اسلام و هدایت فرد :

اسلام همه ابعاد شخصیت انسان را هدایت می کند . در تربیت اسلامی بعد ایمانی همراه با ابعاد دیگر شخصیت پرورش می یابد . به سخن دیگر ،‚‌اسلام ضمن تقویت ایمان افراد ،‌در پرورش جبیه های عقلانی ، عاطفی ، اجتماعی و بدنی نیز دستور العملهای سودمند را به مسلمانان ابلاغ نموده است .

بعد ایمانی :

بعد معنوی با ایمانی انسان در قرآن بصورتهای مختلف مطرح شده است . انسان بعنوان جانشین خدا در زمین در آیه زیر معرفی شده است .

و اذ قال ربک للملئکه انی جاعل فی الارض خلیفه ( بقره 30 ) .

بیاد آر آنگاه که پرودگارت به فرشتگان فرمود من در زمین خلیفه خواهم گماشت .

لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ( للتین آیه 4 )

انسان را در مقام احسن تقویم ( نیکوترین مراتب صورت وجود )‌ بیافریدیم .

در آیه زیر چگونگی آفرینش انسان از نطفه و سپس برخوردار ساختن از چشم و گوش یا عقل و هوش بیان شده است .

انا خلقنا الانسان من نطفه ---- فجعلنا سمیعاً بصیراً ( انسان )

ما اور را از آب نطفه مختلط ( ---- ) خلق کردیم و او را دارای چشم و گوش ( مشاعر و مقل و هوش ) گردانیدیم .

جنبه عقلانی :

انسان بعنوان موجودی که می تواند از رفتار خود آگاه باشد و از نیروی تفکر نیز برخوردار است در حد وسیع تحت نفوذ جنبه عقلانی شخصیت خود قرار دارد . به سخن دیگر ، جنبه های اجتماعی و عاطفی نیز در حد وسیع تحت نفوذ عقلانی قرار دارد .

در میان صفات مؤمن علم همسر مؤمن تلقی می شود و حلم و زیرا و عقل راهنمای اوست . در این عبارت جنبه های اجتماعی و عاطفی نیز مورد تاکید قرار گرفته اند .

من کان عاقلا کان له دین .

کسی که خردمند است دین دار است .

ماهیت عقل :

درباره عقل زیاد باعث شده است . حضرت صادق می فرماید عقل چیزی است که بوسیله آن میتوان خیر را از شر تمییز داد .

پیامبر می فرماید : عقل راهنمای مؤمن است . این حقیقت را مدلل می دارد که انسان در زندگی باید از عقل کمک بگیرد کمک گرفتن از عقل به معنای عاقلانه عمل کردن است .

مراحل فعالیت عقلانی

1-تشخیص موقعیت

انسان در هر وضعی که قرار گیرد برای اینکه بتواند آنچه را که با آن روبرو شود درک کند . یا آنچه را که بصورت مسئله در برابر قرار گرفته و وضع عادی او را مختل نموده است مشخص سازد باید به تحلیل آن وضع بپردازد . تحلیل موقعیت یا شرایطی که فرد تحت آن قراردارد فرد را به طور صریح با موضوع مورد شناسایی با مسئله روبرو می سازد . تحلیل موقعیت



خرید و دانلود تحقیق در مورد هدایت و تربیت معلم


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.