واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درمورد... تعریف پرستار

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

 

تعریف پرستار (Nurse):

پرستار فردی است با تحصیلات دانشگاهی در رشته پرستاری ‌در مقاطع کاردانی ؛کارشناسی ؛کارشناسی ارشد و دکترا و حرفه ای که در هر پست و مقام و محیطی در کار قادر است نقش شش گانه را در مواجهه با مددجویان ایفا نماید:

نقش پرستار:

1-  نقش مراقبتی: به بیمار کمک میکند تا آن دسته از کارهائی را که در حال سلامت به تنهائی انجام میداده ولی به علتی قادر به انجام آنها نمیباشد به مرحله عمل درآورد.مثل غذا خوردن.

2-  نقش درمانی: گر چه درمان به عهده پزشکان است ولی پرستار با مشاهدات دقیق از وضع بیمار و با داشتن مهارتها و گذراندن وقت زیاد بر بالین بیمارو تأثیر معالجات و غکس العمل بیمار به درمان رل مهمی در کمک به طرح برنامه درمانی یا تغییر و اصلاح آن دارد.

3-     نقش حفاظتی: کمک به بیمار برای مصونیت وی از عوامل محیطی مثل عفونت ، آتش سوزی ، افتادن و ...

4-  نقش آموزشی: آموزش و راهنمائی بیمار یکی از مسؤلیتهای مهم پرستار است مثل آموزش در مورد مراقبتهای لازم در منزل یا اقدامات بهداشتی

5-  نقش هماهنگی: هماهنگی کار تیم پرستاری در رابطه با برنامه ریزی برنامه کار بهیاران و کمک بهیاران و سایر پرسنل خدماتی وهماهنگ کردن کار گروه های دیگر در رابطه با تیم درمان مثل مشاوره با قسمتهای مختلف تغذیه ، مددکاری ، آزمایشگاه ، فیزیو تراپی ، رادیولوکی و ...

6-  نقش حمایتی: پرستار کسی است که بیش از افراد دیگر با بیمار در ارتباط بوده و خواسته های او را به روشنی میداند و به همین جهت میتواند مدافع و حامی او باشد و واسطه مؤثری برای بیماربا نهاد های مختلف درمانی به حساب می آید .مثل مرکز مبارزه با سل

بطور کلی حیطه خدمات پرستاری نه تنها در بیمارستان بوده ، بلکه وارد اجتماع شده و پرستاران در محل های زیر میتوانند خدمت کنند:

بیمارستانها ، کلینیکها ، مدارس ، سازمان های بهداشتی ، کارخانه ها ، منازل ، مطبها ، در کشتی و هواپیما و قطار و...، مهد کودکها ، خانه سالمندان .

آشنایی با شغل پرستاری

1ـ عنوان شغل:

کارشناسی پرستاری

2ـ تعریف شغل:

مجموعه ای از مهارتها و قابلیتهای فردی و شغلی جهت ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی به بیماران در شرایط مختلف.

3ـ رسته (گروه شغلی):

پیراپزشکی (بهداشتی ـ درمانی)

4ـ شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل:

مراقبت از بیمار و کوشش جهت بهبودی او و آموزشهای بیمار در جهت مراقبتهای لازم بعدی. مسئولیتهای شغلی برچسب پست محوله قابل تغییر است. مثلاً مسئول بخش علاوه بر وظایف مذکور کارهایی مثل: ویزیت با پزشک، تنظیم برنامه ماهانه جهت پرسنل، درخواست وسایل لازم برای بخش و رفع کمبودهای آن، دستورات دارویی در کلیه شیفتها، نظارت بر نحوه توزیع غذا و رعایت برنامه رژیم غذایی مناسب برای بیماران و ... را بر عهده دارد.

5ـ اهمیت و ضرورت شغل:

اهمیت پرستاری بحدی است که می توان گفت مکمل شغل پزشکی است و حتی در بعضی از موارد حاد بالاتر از پزشکی است و جهت مفید و مؤثر واقع شدن خدمات پزشکی در هر جامعه ای وجود پرستار لازم است، با توجه به نیاز مبرم جامعه به وجود پرستاران لازم است به این شغل مقدس توجه بیشتری مبذول گردد.

6ـ مدارک تحصیلی لازم برای احراز شغل:

کارشناسی پیوسته پرستاری

7ـ مهارتها، تجارب و دوره های آموزشی ویژه برای احراز شغل:

تحصیلات عالیه 4 ساله در مراکز دانشگاهی و دانشگاه های علوم پزشکی (پرستاری، مامایی) در خصوص مهارتها باید متذکر شد پس از گذراندن مقطع کارشناسی مهارت خاص دیگری لازم نیست مگر اینکه شخص در مراکز ICU.CCU و یا دیالیز بکار گرفته شود که می بایست در این راستا مهارتهای خاص آن مراکز را فراگیرد.

8ـ شرایط محیط کار:

فضای سرپوشیده

9ـ وسایل و ابزار لازم برای انجام شغل:

کلیه وسایل و لوازم پزشکی و بیمارستانی مانند: فشارسنج، گوشی پزشکی، دستگاه نوار قلب، ساکشن و ...

10ـ خصوصیات جسمانی و تواناییهای بدنی لازم برای انجام شغل:

در این شغل خصوصیات جسمانی خاصی لازم نیست ولی پرستار باید از سلامت جسمانی و مقاومت در



خرید و دانلود مقاله درمورد... تعریف پرستار


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.