واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درمورد... پمپ – منبع قدرت هیدرولیک

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

 

پمپ – منبع قدرت هیدرولیک

پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک انرژی مکانیکی را که به وسیله موتورهای الکتریکی احتراقی و یا ... تأمین می گردد به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند .

فشار اتمسفر در اثر خلاء نسبی بوجود آمده در نتیجه ی عملکرد اجزاء مکانیکی پمپ سیال را مجبور به حرکت بطرف مجرای ورودی آن نموده تا سپس (بوسیله ی پمپ) به سایر قسمت های مدار هیدرولیک رانده شود . عملگرهای سیستم قدرت هیدرولیکی ایجاد شده توسط پمپ را ره انرژی مکانیکی مورد نیاز (در خروجی) تبدیل می نماید . شکل (الف 1-3 ) علاوه بر آنکه چرخه ی تبدیل انرژی مکانیکی به هیدرولیکی و بالعکس را نشان می دهد بیانگر چگونگی ارتباط دیگر اجزاء سیستم با پمپ نیز می باشد .

 

شکل 2-3 نحوه ی عملکرد یک پمپ پیستونی ساده را نشان می دهد که در آن سیال در نتیجه دو عامل (خلاء حاصل از حرکت پیستون به سمت چپ و فشار اتمسفر سطح مخزن ) از طریق سوپاپ 1 به پمپ وارد و در اثرحرکت پیستون به سمت راست از طریق سوپاپ 2 به سیستم رانده می شود .

 

از عملکرد فوق می توان دریافت که پمپ صرفا مولد جریان سیال بوده و سطح فشار ایجاد شده به میزان بار مقاومی که بایستی توسط عملگر سیستم هیدرولیک بر آن غلبه شود بستگی دارد .

تقسیم بندی پمپ ها

در صنعت هیدرولیک پمپ ها دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند :

1. پمپ ها با جابجایی غیر مثبت (پمپ های هیدرودینامیکی) .

پمپ های با جابجایی مثبت .

1- پمپ های با جابجائی غیر مثبت

پمپ های گریز از مرکز ومحوری از نمونه های کاربردی پمپ های با جابجایی غیر مثبت می باشند .

چون پمپ های مذکور توانایی مقاومت در برابر فشار بالا را ندارد بندرت درصنعت هیدرولیک مورد استفاده قرار گرفته و معمولاَ به منظور انتقال اولیه ی سیال از نقطه ای به نقطه ای دیگر بکار گرفته می شوند . بطور کلی این پمپ ها برای سیستم های فشار پایین و جریان بالا که حداکثر ظرفیت فشاری آنها به 250 تا psi300 محدود می گردد مناسب می باشند .

 

در پمپ های به جابجایی غیر مثبت بدلیل وجود لقی زیاد بین پره های دوار و پوسته ی ثابت میزان جریان خروجی پمپ علاوه بر سرعت دورانی محور به مقدار مقاومت خارجی سیستم نیز وابسته است و سیال متمایل به حرکت در جهتی است که با مقاومت کمتری مواجه گردد . میزان جریان خروجی با افزایش مقاومت بار کاهش یافته و حداکثر فشار در هنگام مسدود بودن خروجی حاصل می شود (در این حالت جریان خروجی به صفر خواهد رسید .) به همین دلیل بمنظور پمپ نمودن آب شهری و صنعتی از پمپ های گریز از مرکز استفاده می گردد زیرا مواقع حداکثر مصرف فشار به حداقل رسیده و در زمان های حداقل مصرف حداکثر فشار قابل دسترسی می باشد .

هزینه ی پایین تولد و نگهداری سادگی عملکرد قابلیت اعتماد بالا سرو صدای کم و توانایی پمپ نمودن تقریباَ همه ی سیالات (بدون آسیب رسیدن به اجزاء داخلی) را می توان از مزایای این نوع پمپ ها بحساب آورد .

2- پمپ های با جابجایی مثبت

این نوع پمپ ها که درصنعت هیدرولیک کاربرد وسیعی دارند بازاء هردور چرخش محور پمپ مقدار مشخصی از سیال را به سیستم هیدرولیک ارسال نموده و توانایی غلبه بر فشار حاصل از بارهای مکانیکی سیستم و همچنین مقاومت ایجاد شده در مقابل جریان سیال در نتیجه وجود اصطکاک را دارا می باشند .

مزایای پمپهای با جابجایی مثبت (نسبت به پمپهای با جابجائی غیر مثبت)

توانا کار در فشارهای بالا (psi10000 و بالاتر) .

ابعاد کوچک و فشرده .

بازده حجمی بالا .

تغییر جزئی بازده در محدوده ی فشار طراحی شده .



خرید و دانلود مقاله درمورد... پمپ – منبع قدرت هیدرولیک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.