واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

تحقیق درباره نبوت عامه ونبوت خاصه

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

نبوت عامه ونبوت خاصه :

نبوت عامه مجموعه مباحثی است که به پیاوبر معینی اختصاص ندارد و درباره امور مشترک میان همه پیامبران بحث می کند ، اما نبوت خاصه به مباحثی اطلاق می شود که در باره نبوت یکی از پیامبران مانند حضرت محمد (ص) بحث و گفتگو می کند.

وحی در قرآن:

1- اشاره پنهانی: نشانه تو این است که 3 شبانه روز با اینکه سالمی با مردم سخن نمی گویی ، پس از محراب بر قوم خویش در آمد وبه آنها اشاره کرد ، روز و شب به نیایشپردازید.

2- هدایت غریزی: پروردگارتبه زنبور عسل وحی (الهام غریزی) نموده که ازکوه و درخت و داربست هایی که مردم میسازند ، خانه هایی در ست کن، سپس ازهمه میوه ها (شیره گل ها) بخور و راه های پروردگارت را به راحتی بپوی.

3- الهام: انسان پیامیرا دریافت می کند که منشاء آن را نمی داند، ناگهان در خششی در دل او پدید می آید و راه را برای او روشن می سازد و او را از آنم تنگنا می رهاند. این سروش غیبی که از عنایت الهی سرچشمه گرفته، در قرآن وحی نام یافته است و به مادر موسی وحی کردیم که او را شیرده و چون بر او بیمناک شدی او را در نیل بینداز و مترس و اندوه مدار که او را به تو بازمی گردانیم و اززمره پیامبرانش قرار می دهیم.

4- وحی رسالی یا تشریعی:وحی به این معنی شاخصه نبوت است و در بیشتر موارد کاربرد کلمه وحی و مشتقات آن در قرآن ناظر به این معنی است.

امام حسن عسگری می فرمایند: خداوند قلب و روان پیامبر را بهترین و پذیراترین قلبها یافت و آن گاه او را برای نبوت برگزید.

گرچه اینکه درست است که در صورت تمایز و استقلال علم و دین را از یکدیگر نعارض نیز منتفی است لیکن اشکال اساسی این دیدگاه نادیده گرفتن بخشی از زبان دین است که بیان حقایق طبیعی است.

ما نمی توانیم برای پرهیزاز تعارض ادعایی بخشی از گفتارهای دینی در متون مقدس را نادیده بگیریم و صرفاً برکارکردهای دیگر زبان دینی ، یعنی اظهار سرسپاری به خداوند یا توصیه اخلاقی و تصویب زندگی ویژه، تاکید کنیم.

دین در باره جهان نیز سخن گفته است: بنابراین در رویارویی علم و دین بجای استقلال و تمایز مطلق آن دو به تامل سازنده، گفتگو و مکمل بودن آنها نسبت به یکدیگر فکر کنیم.

نظریه سوم تعامل علم و دین:

به یک اعتبار می توان طرفداران راه حل تعمل و گفتگو علم و دین را به دو گروه تقسیم کرد: یک گروه کسانی هستند که در ناحیه روش و پیش فرضها ، از تعامل و حمایت غیر مستقیم علم و دین از یکدیگر سخن گفته اند و با گروه دیگر درباره آموزه و دستاوردها و نظریات، یعنی در محتوا، علم و دین را مکمل یکدیگر می دانند.

درباره گروه نخست، علم پیش فرضهایی دارد که می تواند به کمک آنها بیاید.اینکه طبیعت مادی واقعیت دارای قوانین و سنن ثابت علت و معلولی است، طبیعت قابل فهم و از منابع معرفت بشری است.پیش فرضهای اساسی علم اند که قبلاً در دین مورد توجه و تاکید قرار گرفته اند.

اما در میان گروه دوم ، تقدیر های گوناگونی از تکامل سازنده علم و دین صورت یافته است. از میان اینها یکی از تقدیرهای جالب توجه، تقدیر دونالد مکی فیلسوف و دانشمند انگلیسی است. او می کوشید تا دیدگاه های دیگر را که قائل به تعارض یا تمایز هستند اصلاح کند.

تعارض هنگامی بروز می کند که شخص ،معتقد باشد علم الاهیات هر دو میکوشند برای پدیده های واحد تبیین های واحدی عرضه کنند.

تمایز هنگامی حاصل میشود که بر عکس ،شخص معتقد باشد این دو مقوله می کوشند برای موضوعات کاملا متفاوت تبیین های متفاوتی عرضه کنند .

اما اگر علم الاهیات را مقولاتی بدانیم که می کوشند بر مبنای روشها و اهداف متفاوتی برای موضوعات واحد ،متفاوتی از تبیین عرضه کنند رابطه علم و الاهیات رابطه میان دوامر مکمل خواهد بود0

اصل تعامل و تعارض های احتمالی : 1 ـ اصل تعارض علم و دین پذیرفتنی است . 2 ـ تعارض احتمالی امکان پذیر است.

برای نمونه در این باره می توان به مطالعات متألهان و دانشمندان مسلمانان درباره نظریه تکامل داروین و نظریه آفرینش اشاره کرد .

برخی بر این باورند که قرآن به تکامل تدریجی وپیوستگی نسلی تصریح کرده است ودر مقابل در هیچ جا از قرآن ، آیه یا جمله ای وجود ندارد که به تصریح یا به بلوغ دلالت بر خلقیت مستقیم آدم و همسرش از خاک وگل داشته باشد در نظریه مهندس سحابی ، برخی دیگر از اندیشمندان مسلمانان ناسازگاری مطرح شده را این گونه حل می کنند که تئوری خلقت از نظر علم مردود است ؛ نظر قرآن کریم نیز دال بر خلقت ثبوتی ودفعی است ( نظریه علامه طباطبائی ) . شماری نیز بدین گونه به راه حل



خرید و دانلود تحقیق درباره نبوت عامه ونبوت خاصه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.