لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 11 صفحه
قسمتی از متن .doc :
6 - کار کودکانایران در سال 1380 مقاوله نامه مربوط به محو بدترین اشکال کار کودک را امضاء کرده و ملزم به اجرای آن است. طبق این مقاوله نامه کار کودکان زیر 5 سال ممنوع است اما آمار روشنی از کودکان شاغل در کارگاهها در ایران وجود ندارد.1- 6- درگذشته، کارگاههایی که زیر 10 نفر در آن شاغل بودند مورد بازرسی منظم قرار نمی گرفتند و در صورت بازرسی، کارفرمایان به دلیل اینکه از قبل نسبت به زمان بازرسی اطلاع می یافتند کودکانی که بکارگیری آنها غیر قانونی بود را پنهان و یا از محیط کار خارج میکردند اما با تصویب ممنوعیت بازرسی از گارگاههای زیر 10 نفر در نیمه اول مهره ماه 1383 ( در آستانه روز جهانی کودک) همین بازرسیهای ادواری و غیر موثر هم منتفی شد و دست کسانی که کودکان را در مشاغل به کار میگیرند بازتر کرد.2- 6- در مناطق روستایی ایران کار کودک به عنوان فرزند خانواده و یکی از عوامل اقتصادی خانوار شیوع دارد و در موارد زیادی سبب محرومیت کودکان از تحصیل می شود اما به دلیل اینکه کودک جزو نان آوران خانواده به شمار میآید این کار صورتی موجه به خود گرفته است.3- 6- یکی از مهمترین موارد کار کودکان که در چند سال اخیر گسترش قابل ملاحظهای داشته است درگیری کودکان در مشاغل کاذب است که نه تنها خطرها و آسیبهای کار کودک را در بردارد بلکه از تامینهای اندک کارگاهها نیز محروم بوده و در معرض خطرات بیشماری قرار دارند. دستفروشی کودکان که در خیابان ها و به ویژه چهار راه ها به وفور دیده می شود مصداق بارز آن است ولی خطرناکتر از آن تعداد فراوان کودکانی است که در مبادی ورودی و خروجی شهرها مانند تهران، کرج ، قزوین به دستفروشی مشغول هستند و به محض توقف اتومبیلها به سوی آنها میروندتا قرعه خرید به نام یکی از آنان بیفتد. خطر سانحه تصادف و یا افتادن در دام سوء استفاده گران برای این کودکان بسیار زیاد است. حتی در ایام سال تحصیلی هم میتوان تعداد قابل توجهی از این کودکان را دید. پرسه زدن درکوچههای شهر با سازهایی چون فلوت، تنبک، آکاردئون و آوازخوانی برای کسب پاداش نمونه دیگری از این مشاغل کاذب است. مجموع اینها سیمای شهر را آزاردهنده و رقت بار می کند خصوصاً که سبب عادی شدن و بی تفاوتی جامعه نسبت به وضعیت خیل این کودکان معصوم و قربانی میشود.4 – 6– فرزندان زندانیان: این مشکل که در قوانین ایران بیش از سیصد عنوان مجرمانه وجود دارد که بخش مهمی از آن در بسیاری از کشورهای دیگر جرم محسوب نمی شود سبب آماربالای زندانیان شده است. در موارد زیادی مشاهده شده است که به دلیل زندانی شدن نانآور خانواده، کودکان، مجبور به کارکردن و ترک تحصیل شده اند تا جلوی درماندگی یا فساد در کانون خانواده گرفته شود. در اوایل سال 1379 در زندان اوین یک زندانی در ملاقات با همسر و فرزندانش متوجه شد که پسر 14 ساله او درس را رها کرده و برای کمک به خانواده مجبور به کارکردن شده است. احساس تحقیر و اندوه پدر سبب شد تعادل خود را از دست داده و پس از بازگشت به داخل بند در داخل حمام خودکشی کند.
7- کودکان زندانیتا پیش از سال 1379 بیش از 809 کودک در سنین مختلف در کل کشور همراه مادران خود زندانی بودند. به دلیل افزایش جمعیت زندانیان و تعداد کودکان همراه و با توجه به ازدیاد هزینه های مادی و معنوی نگهداری این کودکان، سازمان زندان ها و سازمان بهزیستی در 15 مرداد 79 توافقنامهای امضاء کردند که طبق آن پس از صدور محکومیت مادر، کودکان بالای دو سال مستقیماً به مراکز شبانه روزی بهزیستی منتقل شوند در حالی که پیش از آن کودکان تا سن 8 سال یا بالاتر همراه مادر خود در زندان میماندند. در حال حاضر در کل کشور 210 کودک زیر 2 سال درکنار مادران خود دوره محکومیت را می گذرانند که 18 نفر آنها در زندان های اوین، رجایی شهر و ورامین ( متعلق به استان تهران) هستند. (رزآبادی. 1383) در ماده 65 آیین نامه زندانها مصوب1380 آمده است که «زندانیان زن میتوانند اطفال خود را تا دو سال تمام همراه داشته باشند وروسای زندان ها میتوانند در هر زندان نسبت به تفکیک و جداسازی اطفال 2 تا 6 سال در محل مجزا (مهد کودک) اقدام یا نسبت به انتقال اطفال به بهزیستی مبادرت نمایند». ( )این بحث همچنان وجود دارد که کودکان زیر دو سال اگر در زندان همراه مادر خود باشند بیشتر آسیب میبینند یا اگر از مادر جدا شده و درشرایط مناسبی در بهزیستی نگهداری شوند؟ کودکان در زندان فاقد اسباب بازی و محیط فراخ بازی و همبازی و ارتباط و تغذیه مناسب و درمعرض مشاجرهها و گفتگوها رفتارهای نا مناسب بزرگترهایی هستند که دارای جرایمی چون جنایت و مواد مخدر و... می باشند.یک تحقیق نشان می دهد که «برخی از کودکان در روزهای اولیه انتقال از زندان کاملاً بهت زده و گیج هستند. دیدن بسیاری از چیزها برایشان تعجبآور است. برخی از آنها قادر به درک مفاهیم ساده و کلماتی مانند چپ، راست، پایین، بالا، بزرگ، کوچک، پارک، سینما، مغازه و خیابان نبودند. 4/21 درصد از کودکان مورد مطالعه در بدو ورود به مراکز شبانه روزی دارای اثرات تر و ما و ضربه بودند. 6 نفر دارای جای ضربه و کبودی روی تمام بدن، پا، زخم روی لب، ساییدگی روی گونه و شکستگی دست، یک نفر دارای تشنج به علت ضربه وارده به سر بود. در بررسی وضعیت روانی از حیث رفتار، احساس و ذهن. 3/33 از کودکان دارای مشکلات روانی بودند. کودکان درزمینه ناسازگاری، ناآرامی، زودرنجی، تمرکز و توجه، پرخاشگری، بی نظمی، دروغگویی، ناخن جویدن و شب ادراری مورد مطالعه قرار گرفتند که از این بین ناسازگاری، پرخاشگری، افکار تهاجمی (در ابعاد رفتاری) و ترس و نگرانی و زود رنجی (در ابعاد حسی) بیسترین مسایل روانی کودکان را به خود اختصاص میداد. کودکان بسیاری از مهارت های ظریف و متناسب با سن شان را نمیدانستند. در بررسی وضعیت اجتماعی کودکان بیشترین ضعف در تحرک و جابجایی و اجتماعی بودن آنها به چشم میخورد.» (فرعالدین عدل. 1383)به علت کمبود امکانات، امکان نگهداری همه کودکان بالای دو سال در بهزیستی به ویژه در برخی شهرها وجود ندارد. در تهران نیز تا سال 82 تعدادی از آنها در مهد کودک زندان نگهداری می شدند. مهدکودک زندان اوین، علاوه بر کودکان زندانی، کودکان برخی از پرسنل و کارکنان زن نیز نگهداری می شدند و پس از پایان ساعت کار اداری با مادرشان به خانه میرفتند. در روزهای حبس در اوین از دو تن از این کودکان درباره شغل پدر و مادرشان پرسیدم. آنها نمی دانستند که در مهدکودک زندان هستند و شغل پدر و مادرشان را نمی دانستند. برای مثال یکی از آنها در پاسخ گفت که مادرش مسئول کامپیوتر اداره است. خانواده او مراقب بودند که فرزندشان با کلمه زندان یا شغل زندانبانی آنها آشنا نشوند. از کودک یک زندانی درباره شهر و خیابان سوال کردم که برای او مفاهیمی گنگ بودند. تماس کودکانی که هر روز با مادر خود به خانه می رفتند و کودکانی که به سلول باز میگشتند و کلمات و مفاهیمی ناآشنا و بیگانه را مبادله میکردند مشکلاتی در ادراک و یا ارتباط آنها به وجود می آورد، زیرا تجربیات آنها کاملاً متفاوت بود و در دو جهان ناهمگون می زیستند و تلفیق آنها نیز مشکلی را حل نمی کردند.
8- نظام آموزشی و آزمون غیر دمکراتیکدر اصل سیام قانون اساسی ، به تحصیل اجباری و رایگان نیز پرداخته است و در قوانین عادی ممانعت از تحصیل فرزند توسط والدین یا دیگران جرم شناخته شده است. حتی در دو سال اخیر دولت اصلاح طلب خاتمی با راه اندازی پارلمان دانش آموزی کوشیده است که فرصت عمل و آزادی بیان برای دانش آموزان را به وجود آورد که هنوز در آغاز راه است اما پدیده نظام غیر دموکراتیک اداره مدرسه و آموزش و برگزاری آزمون که نقض کننده هدف غایی از تحصیل اجباری و رایگان است مورد توجه قرار نمی گیرد.در بررسی ادبیات موضوع مربوط به حقوق کودک در ایران نوعاً در کتب، نشریات و پایان نامهها به کودک آزاری در زمینهی آزار جسمی و جنسی و کودکان خیابانی و بهداشت و درمان کودکان و در درجهی بعد به کمبود فضای آموزشی پرداختهاند اما یکی از گسترده ترین و مهمترین موارد نقض حقوق کودکان در ایران که با وجود ابتلای بسیاری از خانوارها به عنوان نقض حقوق بشر به چشم نمی آید و مورد توجه و حساسیت مدافعان حقوق بشر و نهادهای مدافع حقوق کودکان قرار نمیگیرد، نظام آموزشی ضد دمکراتیک است که میتوان از آن به عنوان آزار فکری یا آزار آموزشی نام برد. ما میخواستیم در روزنامه جمهوریت به صورت ویژه ای به این موضوع پرداخته و در تلاشی برای تغییر این نظام آموزشی را آغاز کنیم که با توقیف جمهوریت این تلاش متوقف شد.کودنی یا نبوغ بسیاری از افراد در سنین کودکی تعیین می شود. حتی می توان گفت نظام آموزشی در این دوره است که به عنوان یکی از عوامل مهم می تواند تعیین کند چه کسی در آینده نابغه یا کودن خواهد شد. در نظام آموزشی پادگانی استعدادها به جای اینکه مانند میوهای بر درخت، شکفته