واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

فایل کارآموزی پالایشگاه آبادان، واحدهای تقطیر 80– 85 وکت کراکر ..

فایل کارآموزی پالایشگاه آبادان، واحدهای تقطیر 80– 85 وکت کراکر   ..

 

کارآموزی پالایشگاه آبادان، واحدهای تقطیر 80 85 وکت کراکر

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات:81

 

 

 

 

 

تـاریخچه و معرفـی پـالایشگـاه آبـادان:

پالایشگاه آبادان نخستین واحد تصفیه نفت خام در خاورمیانه است که در سال 1291هجری شمسی جهت تصفیه نفت خام میادین نفتی مسجد سلیمان در جنوب شرقی شهر آبادان در حاشیه رود مرزی اروند ساخته شده و شروع به کار کرد. این پالایشگاه در ابتدا با سه واحد تقطیر اولیه نفت خام 5و10و15 کار خود را آغاز نمود. ظرفیت اولیه پالایشگاه در آن زمان 2500 بشکه در روز بود ولی به تدریج این پالایشگاه توسعه یافت تا جایی که ظرفیت آن در سال 1330 هجری شمسی ( آغاز ملی شدن صنعت نفت) به حدود 5000 بشکه در روز رسید. پس از آن به واسطه عقد قرارداد شرکت ملی نفت با شرکت های آمریکائی و انگلیسی مجرب در این صنعت و احداث واحد کت کراکر که در نوع خود یک واحد صنعتی پیشرفته نادر در خاورمیانه بود و همچنین احداث واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأ با ظرفیتی بالاتر از 100 هزار بشکه در روز ظرفیت تصفیه نفت خام پالایشگاه تا حدود 600 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

پالایشگاه آبادان با مساحتی بالغ بر 14 کیلومتر مربع و داشتن هشت واحد تقطیر در منطقه جنوب و مجتمع کت کراکر و تبدیل کاتالیستی و واحدهای روغن سازی در منطقه شمال پالایشگاه و ظرفیت تصفیه نفت خام بالغ بر 670 هزار بشکه در روز تا قبل از مهر ماه 1359 به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان محسوب می شد. تا اینکه در صبحگاه سی و یکم شهریور ماه 1359 کارکنان برای فعالیتهای روزمره خویش عازم پالایشگاه بودند تا مثل همیشه با مونس و یار دیرینه خود همنشین شوند که یکباره ناله شوم استکبار از لوله های خمپاره و توپ و تانک صدامیان برخاست و این هویت عظیم آماج تیرهای حقد و کین قرار گرفت و با زبانه کشیدن آتشی مهیب ، دود سراسر آسمان شهر را پوشاند.

در طول جنگ کارکنان فداکار این پالایشگاه با تشکیل ستادهای اضطراری و تقدیم بیش از 500 شهید و اسیر و با اتکال به خداوند بزرگ همچنان سپر بلای این پالایشگاه بودند. سرانجام در سال 1368 پس از 9 سال شعله های همیشه سوزان این پالایشگاه در رگهای آسمان شهرآبادان خونی تازه جاری کردند.



خرید و دانلود فایل کارآموزی پالایشگاه آبادان، واحدهای تقطیر 80– 85 وکت کراکر   ..


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.