لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 16 اسلاید
قسمتی از متن .ppt :
مدل الماس در مزیت رقابتی ملل
1
تا اواخر دهۀ 80 نظریهی جامعی که بتواند رقابت در سطح ملی را تشریح کند وجود نداشت.
پورتر بعنوان مشاور عالی استراتژیک دولتی در سطح بین الملل؛تدوینگر برنامههای استراتژیک کشورهای متعددی بوده (مثل ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند، کره، سنگاپور، اسپانیا و ...).
او بر اساس تحقیقاتی که طی دهۀ 80 در 10 کشور منتخب داشت، در کتاب "مزیتهای رقابتی ملل" الگویی تحلیلی جهت ارزیابی و رتبه بندی مزیتهای رقابتی ملل ارائه کرد و آن را الماس نامید
پورتر در کتاب مزیتهای رقابتی ملل درسال 1990 بیان میکد که پایداری مزیتهای رقابتی کشورها در سطح صنایع توسط 6 عامل با دیگر کشورها قابل مقایسه است و آن را الماس نامید.
این مدل ابتدا در 10 کشور ؛ 8 کشور توسعه یافته و 2 کشور در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفت(دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن ، کره، سنگاپور، سوئد، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده).
2
پورتر در این مدل ، رقابتپذیری را حاصل تعامل و بر همکنش چهار عامل اصلی میداند: 1-فاکتورهای درونی؛ 2- شرایط تقاضای داخلی؛ 3- صنایع مرتبط و حمایت کننده؛ 4 - استراتژی، ساختار و رقابت.به اعتقاد «پورتر»، این فاکتورهای چهارگانه به صورت متقابل بر یکدیگر تاثیر دارند و تغییرات در هر کدام از آنها میتواند بر شرایط بقیه فاکتورها مؤثر باشد. علاوه بر آن، دو عامل بیرونی دولت و اتفاقات پیشبینی نشده نیز بر عوامل چهارگانه تأثیر غیر مستقیم دارند و از طریق تاثیر بر آنها میتوانند در رقابتپذیری نیز تاثیر گذار باشند.
3
4