لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 16
چکیده
مقدمه: ازجملهپدیدههاییکهدربوجودآمدنبزهدیدگی(crime victim)مؤثراستاعتیادبهموادمخدرمیباشدوازآنجاکهپیشگیریمقدمبردرماناستطراحیدورههایآموزشیجهتپیشگیریاولیهمناسباست. هدفاینپژوهشتعیینتأثیرآموزشمهارتهایزندگیبرپیشگیریازاعتیادمیباشد.
روشها: مطالعهحاضرنیمهتجربیبودهونمونههایآنازبینجوانانووالدینشهراصفهانبهترتیببهتعداد 20 و21 نفرانتخابشدهاند.
نمونهگـیریپسازاطلاعرسـانیبصورتتصادفـیسادهصورتگرفت. دورهآموزشمهارتهـایزندگیبابرنامـهریزیمجزابرایجوانانووالدیندرهشتجلسهدرتابستان 1381 اجراگردید. اطلاعاتموردنیازقبلوبعدازآموزشتوسطسهپرسشنـامه (آگاهیوالدینوجوانانواحتمـالگرایشبهاعتیاد) جمعآوریگردیدوازطریقنرمافزارSPSSوآزمونآماریتیزوجموردآنالیزقرارگرفت.
نتایج: یافتههـانشاندادمیانگیننمرهپسآزموندرجوانانووالدینبالاترازمیانگیننمرهپیشآزمونبودهوتحلیلدادههابیانگرتفاوتمعنیداربیننتایجدوآزموندردوگروهجوانانووالدینبود. بدینترتیبکهآموزشمهارتهایزندگیبرآگاهیوالدینوجوانانواحتمالگرایشجوانانبهسوءمصرفموادمخدرتأثیرداشت.
بحث: برگزاریدورههایآموزشیمهارتهایزندگیدرافزایشآگاهیوالدینوکاهشاحتمالگرایشجوانانبهسوءمصرفموادمخـدرتأثیرداشتهولذابرنقشآموزگارانواسـاتیددانشگاهدرزمینهمشاورهوآموزشپیشگـیریازاعتیادتأکیدمیشود.
واژههایکلیدی: آموزش،مهارتهایزندگی،اعتیاد،پیشگیری.
مقدمه:
بزهدیدگانازجملهقربانیانبزهکاریمحسوبشدهکهباعنـاوینمختلفیدرجامعهسختیهـاومصائببیشمـاریرامتحملمیشوند. ازجملهگروههاییکهبیشازپیشدرمعرضخطرآسیبدیدنوآسیبرساندنمـیباشندمعتادانهستندکهآثارویرانگراعتیادراسالهابهدوشمیکشند. اعتیادیکپدیدهچندبعدی،خطرآفرینوفعلیناهنجارازنظراجتماعـیاستکهبیشازپیشسلامتفردیواجتماعـیراموردتهدیدقـرارمیدهد (1). سوءمصرفموادامروزهبینگروههایمختـلفافراد،بخصـوصجوانانشیـوعیافتهو
همچنانکهسنابتلاءپایینآمدهاستفراوانیآنروبهتزایدمیباشد (2). طبقبرآوردبرنامهکنترلموادمخدرسازمانمللمتحدمصرفسالانهموادمخدردرجهانبهاندازهایاستکهمیتواند 3/3 الی1/4 درصدازجمعیتراگرفتارسازد (3). برایناساساگرهرمعتاد (بادرنظرگرفتن500000 نفرمعتاددرکشور) هرروزفقط 6000 ریالصرفمـصرفموادمخـدرنمایدسـالانههزینهبسیـارزیـادیصرفدودکردنوهدردادنسرمایههـامـیشود(4).
٭عضوهیأتعلمی(مربی) گروهماماییدانشکدهپرستاریوماماییدانشگاهع.پاصفهان
E-mail: M valiani@nm.mui.ac.ir
درایرانکهجوانگراییچهرهایجدیدازاینپدیدهمخربرابهنمایشگذاشتهاستومنشاءبسیاریازجرایم (مثلقتل،تجاوز،دزدیوغیره) وحوادثنابهنجاراجتماعیگردیدهاست،انگیزهمبارزهوانتخاببرنامههایمناسبپیشگیریرادرقالبیکضرورتمطرحمینماید (5).
مهمترینشیوههایپیشگیریازاعتیادعبارتنداز: آگاهنمودنجامعهازخطراتومضراتموادمخدر،افزایشمهارتهایزندگیومهارتحلمشکل،هدفمنـدیزندگیوشناختارزشهـایفردی،اجتماعـیومذهبـی،تقویتفعالیتهایجایگزینبرایافراددرمعرضخطروشناختباورهایغلطمربوطبهمصرفموادمخدر (1).
برنامهآموزشمهارتهایزندگیازجنبههایمختـلفباسایربرنامههـایپیشگـیریتفـاوتعمدهدارد: 1- برپایهاصولعلمیبناشدهاست. 2- برنامهایجامعاستوبهعواملیکهبیشتریناهـمیترادرسوقدادننوجوانانوجوانانبهسوءمصرفمواددارامـیباشدمیپردازد. 3- ازروشهـایآموزشـیخاصباکارایـیثابتشدهبهرهگیریمـینماید. 4- برنامهبرایمدتبیشاز 15سالهمدرجهتعدمگرایشبهاعتیادوهمکاسـتنازمـصرفسیـگارتأثیرگـذاراست (تأثیرگذاریدرازمدتوپایدار) و....
بنابراینباتوجهبهعواملمؤثردربروزاعتیادکهشاملعواملفردی (ناراحتیهایروانی،جسمی،احساسحقارت،اعتمادبهنفسپایین،وضعیتبداقتصادیو...)،عواملخانوادگی (طلاقودوربودنهمسرانازیکدیگروغیره)،عواملمحیطی (دردسترسبودنمواد،بیکاریونداشتنبرنامهاوقاتفراغتوغیره)،عواملاقتصادی (فقرمالیونبودنرفاهوغیره) وعواملفرهنگیآموزشی (سوادپایین،عدمآگاهیازمضراتموادمخدروغیره) مـیباشد،درنظرگرفتنبرنامهآموزشیکهازابعادگوناگونبهگروههـایسنیمختلفاطلاعرسانینمودهوبطورهمهجانبهپیشگیریازاعتیادوسوءمصرفموادمخدرراموجبگرددضروریومفیدبهنظرمیرسد (4).
دراینراستامحققانمختلفـیبهارائهبرنامههایپیشگـیریجامعومتنوعپرداختهاندکهبهطورمختصربهبرخینتایجآنهااشارهمـیگردد. بوتوین (Botuin) وهمکارانطیمطالعـاتشانبهایننتیجهرسیدندکهآموزشمهارتهایزندگیبرپیشگیریازاعتیادنقشمؤثرداشتهاست (6). همچنینویدرمطالعهایدیگرمهارتهایزندگیرابه 239 دانشآموزمدارسحومهشهرنیویورکآموزشدادهاستوبهایننتیجهرسیدهاستکهگروهآزمـایش 79 درصدکـمترازگروهشـاهدمـشروبمصرفنمودهانـد (7). درهمینزمینهماریلـین (Marilyn) وبوتـویندردوتحـقیقجداگانـهبهایننتیجـهرسیدهانـدکـهآمـوزشمهارتهایزندگیدرپیشگیریازمصرفموادمخدرنقشمؤثریداشتهاست (8 و9). تحقیقاتچندینسـالهآنهانشـاندادهاستکهایننـوعآموزشهـااثربخشیخودرادرطولزمانحفظنمـودهاست. تحقیقدیگـریبیانگرتـأثیردورهآموزشبرمهارتهایزندگیاست (10). علاوهبراینقـادریدرتحقیقخودنشـاندادهاستکهدورههایآموزشیدرکاهشگرایشبهاعتیادوتغییرنگرشمعتاداننقشمؤثریداشتهاست (11).
باتوجهبهگستردگیاینپدیدهوآثارزیانبارآنوباتأکیدبرایننکتهکهتاسال 1380،هشتاددرصـدهروئینجهـاندرکشورهمسـایهیعنیافغانستـانتهیهمـیشدهاست (12) وهـمچنینکاهـشسنمبتلایـاندرایـران (که 66 درصـدمعتادینبرایاولینبارمصرفموادمخدررادرسن 25-16 سالگیآغازمیکنند) بایددرپیارائهراهکارهـایمنـاسببرایمبـارزهبااینپدیـدهمخرببود (2).