واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

پاورپوینت مدل های مدیریت دانش

پاورپوینت مدل های مدیریت دانش

در اقتصاد دانش محور، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند، و موفق ترین سازمان ها آنهایی هستند که در مقایسه با رقبای خود از این سرمایه ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند. 
«بنتیس، 1999»

هر برنامه مدیریت دانش به منظور دستیابی به موفقیت باید دارای مبنای نظری قوی باشد. فعالیت های اصلی در چرخه مدیریت دانش نیازمند چارچوبی مفهومی برای عمل اند، در غیر این صورت نه تنها با همدیگر هماهنگ نخواهند بود بلکه مزایای مورد انتظار مدیریت دانش حاصل نخواهد شد.


مدل ویگ (1993): 
دانش زمانی مفید و ارزشمند خواهد شد که سازماندهی شود. این سازماندهی باید با توجه به نوع به کارگیری آن متفاوت بوده، با استفاده از مسیرهای چندگانه ورودی، قابل دسترسی و بازیابی باشد.

ابعاد مدل ویگ: 
سطوح درونی سازی مدل ویگ: 
ماتریس مدیریت دانش ویک: 
سلسله مراتب مدیریت دانش ویگ:

مدل وان کروک و روس (1995): 
بین دانش فردی و دانش اجتماعی تمایز قائل می شود.

وان کروگ و روس با پذیرش رویکرد تعامل گرا در مدل خود معتقدند که دانش نه تنها در اذهان افراد، بلکه در تعاملات میان آنها نیز وجود دارد.


5 مانع مدیریت موفق دانش سازمانی: 
اگر افراد معتقد نباشند که دانش یک شایستگی حیاتی برای سازمان است ... 
اگر سیستم ارتباطی مناسبی برای انتقال دانش جدید بین افراد وجود نداشته باشد ... 
اگر ساختار سازمانی نوآوری را تسهیل نکند ... 
اگر اعضای سازمان مشتاق تسهیم تجارب با همکارانشان بر مبنای اعتماد نباشند ... 
اگر عملکرد افرادی که دانش را تسهیم می کنند در سطح پایینی ارزیابی شود ...

سازمان در توسعه شایستگی ها، روابط بین افراد، مدیریت دانش موفق، دانش اجتماعی و ایجاد انگیزه نوآوری و خلق دانش با مشکل مواجه خواهد شد.

مدل نوناکا و تاکچی (1995): 
موفقیت شرکتهای ژاپنی را در تحقق خلاقیت و نوآوری مطالعه کردند. 
آنهای پی بردند که موفقیت به هیچ وجه حاصل دانش آشکار نیست. از دیدگاه آنها نوآوری سازمانی اغلب حاصل دانش پنهان است. 
اساس موفقیت شرکت های ژاپنی در نوآوری، مدیریت دانش پنهان است.

فرآیند خلق دانش:
مارپیچ دانش:
شرایط مؤثر خلق دانش:


مدل چوو (1998) :
مدل مدیریت دانش چوو بر معنی کردن (مبتنی بر مدل ویک)؛ خلق دانش (مبتنی بر مدل نوناکو و تاکچی) و تصمیم گیری (مبتنی بر عقلانیت محدود سایمون) تمرکز دارد.

این مدل بر نحوه انتخاب عناصر اطلاعاتی و سپس جریان آنها در فعالیت های سازمانی متمرکز است.

مراحل مدل چوو:


مدل ظرف زباله (GCM) :
مدل تصمیم گیری سازمانی با استناد به رفتارهای مبهم

نشانگر اینکه عدم اطیمنان در محیط، موجد واکنش های رفتاری ای خواهد شد که به نظر می رسد غیرمنطقی اند یا حداقل از عقلانیت کامل انسان اقتصادی تبعیت نمی کنند.

« اول عمل کن، سپس فکر کن »

برخلاف نظریه تصمیم گیری عقلانی در مدل ظرف زباله فرض بر این است که تصمیمات سازمانی از یک فرآیند منظم از تشخیص مسئله تا راه حل تبعیت نمی کند، بلکه حاصل رویدادهای نسبتاً مستقل در درون سازمان است.


اصل عقلانیت محدود سایمون: 
به عنوان محدودیتی برای توضیح رفتار تصمیم گیری انسان

*****

ظرفیت ذهن انسانی برای تعریف و حل مسائل پیچیده بسیار کوچک است 
محدودیت های دانش، مهارت ها، عادات و پاسخ گویی 
دسترسی به اطلاعات و دانش فردی 
تفاوت ارزش ها و هنجارهای افراد با افراد دیگر سازمان 
بنابراین، یکی از نقاط قوت مدل مدیریت دانش چوو، نگرش کل گرایانه فرآیندهای کلیدی مدیریت دانش به تصمیم گیری سازمانی است که اغلب در مدل های دیگر وجود ندارد.


مدل بویسوت (1998): 
کالای دانشی، همچنین بافتی دارد که در درون آن می تواند تفسیر شود. پس تسهیم مؤثر دانش مستلزم این است که فرستندگان و دریافت کنندگان هم بافت و هم طرح یا زبان کد شده را تسهیم کنند. 
از این رو:


هر قدر داده ها آسان تر ساختارمند و به اطلاعات تبدیل شوند، به همان میزان قابلیت توزیع آنها بیشتر می شود. 
هر قدر داده ساختارمند شده (اطلاعات) کمتر نیازمند بافت مشترک برای توزیع باشد، قابلیت توزیع آن بیشتر می شود.


3 بعد مدل بویسوت :


مدل هدلاند و نوناکا (1993): 
مدل اسکاندیا (1996): 
مدل های اجتماعی محور - مدل دمارست (1997):

 

 

 



خرید و دانلود پاورپوینت مدل های مدیریت دانش


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.