واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

مقاله درمورد... تاثیر ورزش بر پوکی استخوان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

 

پوکی استخوان چیست ؟

استئوپروزیس نوعی بیماری است که باعث کاهش توده استخوانی و شکننده شدن آن می گردد. این مسئله منجر به پوکی استخوان و کاهش قدو حتی شکستگی های دردناک می شود. کلمه استوپروزیس درلغت به معنی استخوان منفذدار و حاوی سوارخ های متعدد است.

پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی جدی در اغلب کشورهاست . در آمریکا تقریبا" 26 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده و بیشتر از 5/1 میلیون نفر دچار شکستگی های ستون فقرات و مچ و لگن در اثر ابتلا به این بیماری هستند. حدود 80 درصد افراد مبتلا را زنان تشکیل میدهند. پوکی استخوان از علل اصلی شکستگی های استخوان در زنان یائسه و مسن است . افراد مبتلا به آرتروز التهابی ( آرتروز رماتیسمی ) و افرادی که داروهای گلوکوکورتیکوئیدی مصرف می کنند درخطر  بالای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

استخوان بطور دایم درحال تغییر است . بافت های زنده استخون ساختارهای لانه زنبوری دارای رسوبت کلسیم و مواد معدنی است . در طول زندگی استخوان دستخوش فرآیندی می شود که به آن بازسازی می گویند. در این فرآیند استخوان پیر و کهنه شکسته شده و استخوان قوی و جدید جایگزین آن می شود. تا سن 25-20 سالگی کلسیمی که ازغذاها برای بازسازی استخوان گرفته می شود سریعتر از تخریب استخوان است. در 25 سالگی توده استخوانی به بالاترین حد خود می رسد. در این حالت استخوان ها قوی ترین حالت و بالاترین چگالی را دارند.

در 40 سالگی توده استخوانی به تدریج شروع به کاهش می کند . زنان توده استخوانی را به علت کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی بعلت سریعتر شدن سرعت تخریب استخوان نسبت به جایگزینی آن از دست می دهند. زنان یک سوم توده استخوانی خود را طی 10-5 سال بعد از یائسگی از دست می دهند. احتمالا" استخوان هایی با توده استخوانی کمتر بیتشر در معرض شکستگی قرار دارند. حتی در زمین خوردن ها و افتادن های جزئی نیز این امکان وجود دارد. پوکی استخوان اغلب به سختی تشخیص داده می شود. اما نخستین علامت خطر آن ممکن است شکستگی استخوان باشد ،به این دلیل است که آن را بیماری خاموش می نامند.

از دست دادن دندان می تواند یک علامت خطر برای تحت تاثیر قرار گرفتن استخوان های فک باشد. تقریبا" یک سوم زنان آمریکایی تمام دندانهای خود را تا اواخر 60 سالگی از دست می دهند. این امر می تواند یک علامت خطر مهم برای پوکی استخوان باشد.

پوکی استخوان و فعالیت فیزیکی

حفظ سلامت

هر رزو فرصتی است برای شما تا سلامت و تناسب اندام خود را با فعالیت فیزیکی حفظ کنید .اگر به فردا موکول کنید شما این فرصت را از دست داده اید.در ئاقع یک روز دیگر به روزهای ساکن و بی حرکتان اضافه شده استو در واقع حساب پس انداز حفظ سلامتی شما کاهش یافته است .در حالی که اگر به فعالیت فیزیکی روی بیاورید ، حساب پس انداز سلامتی خود را افزایش داده اید. این حساب به خصوص در مبارزه با مشکلات متابولیسمی بدن در اثر افزایش سن بسیار مهم است . از جمله این مشکلات تراکم استخوانی و ماهیچه ایی است . با توجه به پوکی استخوان ، بیشتر افراد مسن  مخصوصا خانمها از لحاظ حساب پس انداز سلامتی ورشکسته شده اند چون آنها وقتی جوان بودند با تمرین و تغذیه مناسب در این حساب سرمایه گذاری نکرده اند . کاهش تراکم استخوانی ، لاغری مفرط ، استخوانهای پوروس porous که به آسانی شکسته می شوند، از دلایل بروز پوکی استخوان هستند . این شکستگی ها معمولا در باسن ، ستون فقرات و کمر اتفاق می افتند. شکستگی در باسن معمولا احتیاج به بستری شدن در بیمارستان دارد و میتواند توانایی فرد را در قدم زدن تا حد زیادی کاهش دهد به طوری که دائما از عصا یا شخص دیگری برای راه رفتن کمک بگیرد ، معلول شود و حتی بمیرد. شکستگی و ترک در استخوانهای مهره هم پیامدها یجدی در بر دارد که از دست دادن وزن و درد کمر از نشانه های آن است.

پایه استخوانی

استخوان یک ساختار بی جان نیست بلکه یک بافت زنده پیچیده است . این بافت توانایی رشد  ارد و می نواند در صورت آسیب به بازشازی خود بپردازد . بافت استخوانی همواره در حال تغییر شکل است یعنی استخوان کهنه با ساخت استخوان جدید جایگزین می شود . پس از 35  سالگی ، استخوانها سریع تر می شکنند و فرصتی برای استخوا جدید نیست . در زنان از دست دادن بافت استخوانی پس از یائسگی اتفاق می افتد چون تخمدانها دیگر استروژن تولید نمی کنند هورمونی که استخوان را در برابر سایش و فرسایش سریع حفظ می کند.                                                                                

مهمترین سال های تشکیل بافت استخوانی قبل از سن 20 سالگی است. بعضی کارشناسان معتقدند زنان جوان می توانند با ورزش و تغذیه مناسب تراکم استخوانی خود را تا 20 درصد افزایش دهند .یک فاکتور مهم در مبارزه با پوکی استخوان. برای افزایش تراکم استخوانی ، مادرها باید دخترانشان را به استفاده از کلسیوم و ویتامین D تشویق کنند و اطمینان پیدا کنند که آنها در فعالیت های فیزیکی برای کاهش وزن شرکت می کنند.

پس انداز کردن در حساب پس انداز حفظ سلامتی قبل از سن 20 سالگی در افزایش تراکم استخوانی بسیار مهم و اساسی است در حالی که اگر این کار را متوقف کنید و بی حرکت شوید دچار کمبود



خرید و دانلود مقاله درمورد... تاثیر ورزش بر پوکی استخوان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.