واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

واضی فایل

دانلود کتاب، جزوه، تحقیق | مرجع دانشجویی

دانلود فایل گزارش کارآموزی تاسیسات..

دانلود فایل گزارش کارآموزی تاسیسات..

 

 

دانلود گزارش کارآموزی تاسیسات

فرمت فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 45

 

 

 

 

 

مقدمه:

لوله کشی آب سرد، گرم ، برگشتی ، فاضلاب جزء اولین اقدامات این رشته است می توان گفت این قبیل کارها الفبای تاسیسات هستند.

انسان از بدو تولد نیاز زیاد و وافری به این رشته داشته و دارد و خواهد داشت انسانهای گذشته برای استحمام و دستشویی و شست و شوی نیاز به آب داشتند و چون از چشمه ها دور بودند باید مسافت زیادی را طی می کردند تا به آب برسند و در آنجا با اهالی مجاور آب به دعوی و تعدی می پرداختند تا اینکه کم کم و به مرور زمان به فکر لوله کشی آب مصرفی افتادند و بعد این رشته را با نیازهای خودشان سنجیدند و دامنه آن را گسترده تر کردند تا اینکه امروز به اینجا رسیده است و از لوله کشی آن روزی به جوشکاری ، لوله کشی  گاز ، فاضلاب ، نقشه های اساسی ، برق کشی ، آب گرم کن و رسیده است.

 

فهرست موضوعات پروژه:

1-مقدمه

2-تاسیسات حرارت مرکزی

3-گردش آب در تاسیسات حرارت مرکزی

4-سیستم حرارت مرکزی با جریان سریع

5-موتورخانه

6-کنترلهای تاسیسات

7-بویلرها

8-سیستمهای آب داغ

9-انواع سوختهای مورد مصرف در مشعلها

10-ساختمان مشعل

11-مشعل گازی

12-مشعل گازوئیلی

13-الکترو پمپ گردش آب

14-انواع و کار آکوستات

15-وسایل کنترل مشعل و پمپ گردش آب

16-منبع انبساط باز

17-منبع انبساط بسته

18-منبع دوجداره

19-تعریف انواع رادیاتور از نظر جنس و کارکرد آنها

20-رادیاتورهای فولادی

21-هواگیری رادیاتور

22-انواع ترموستات ها

23-تاسیسات حرارت مرکزی سیستم بخار

24-دیگ بخار

25-منبع تغذیه دیگ بخار

26-منبع کوئلی بخار

27-مبدل حرارتی

 

تاسیسات حرارت مرکزی:

حرارت مرکزی با آبگرم:

      تاسیسات حرارت مرکزی آبگرم عبارتند از مجموع وسایل و تجهیزاتی است که مقدار گرمای لازم (برحسب کالری) را در مکان معینی از ساختمان تولید و آنرا با واسطه آب از طریق لوله کشی و رادیاتور به اطاقهای مختلف ساختمان منتقل و توزیع می نماید. آبگرم ، ناقل حرارت که گرمای خود را در نتیجه تبادل از دست داده از طریق لوله های برگشت به مرکز تولید حرارت(موتورخانه) بازگشته مدارخود را مجددا به ترتیب فوق می پیماید. بنا به تعریف اجمالی فوق معلوم  می شود که دستگاههای مورد استفاده تاسیسات حرارت مرکزی بطور کامل شامل دیگ ، منبع دوجداره ، منبع انبساط(باز و بسته ) مشعل ، لوله کشی هایرفت و برگشت و رادیاتور ها و وسیله یا عاملی است که آب را در مدار به جریان می اندازد. پس از آشنایی با تعریف حرارت مرکزی  با آبگرم به توضیحی در مورد هر یک از دستگاههای حرارت مرکزی می پردازیم . و با دستگاه و نحوه عملکرد دستگاه آشنا می شویم.

(گردش آب در تاسیسات حرارت مرکزی)

      در تاسیسات حرارت مرکزی برای گردش آب از دو خاصیت توموسفیون(سیفون حرارتی)یا جریان طبیعی و سیستم حرارت مرکزی با جریان سریع استفاده میشود . که کاربرد هر کدام از اینها بستگی به وسعت تاسیسات  و زیر بنای ساختمان دارد و زیر درباره هر دو مورد بطور کامل توضیحاتی داده میشود (تاسیسات حرارت مرکزی با گردش ترموسیفون یا جریان طبیعی ) در ساده ترین تاسیسات حرارت مرکزی برای گردش آب از خاصیت ترموسیفون یا جریان طبیعی که در اثر اختلاف وزن حجم مساوی از سیال گرم و سرد به وجود می آید استفاده شده است . بطور مثال هرگاه دو ظرف شیشه ای پر از آب را به وسیله دو لوله به هم مربوط نمایند و در ته ظرف پایین اندکی ماده رنگی (مثلا" پرمنگنات دوپتاسیم) داخل کرده و آنرا روی صفحه داغ اجاق برقی حرارت دهنده بین دو ظرف جریان آب برقرار میشود به این ترتیب که آبگرم و رنگین قسمت پایین ظرف تحتانی از راه لوله سمت راست بالا در سطح فوقانی آب  محتوی ظرف بالا به صورت لایه رنگین جمع میشود . آب سرد ظرف فوقانی از لوله سمت چپ به داخل ظرف پایین سرازیر می گردد. عامل این تحرک (جریان ) گرم شدن و انبساط آب موجود در قسمت پایین ظرف تحتانی است که موجب کاهش وزن مخصوص آن می گردد. در این باره باید یاد آوری شود که آب در چهار درجه کمترین حجم را دارد هرگاه درجه حرارت آب این حد تجاوز نمایند به حجم آن افزوده و از وزن مخصوص آن کاسته میشود.



خرید و دانلود دانلود فایل گزارش کارآموزی تاسیسات..


تحقیق در مورد آشنایی با عناصر گوناگون آمیخته های تبلیغات 24 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

 

آشنایی با عناصر گوناگون آمیخته های تبلیغات

چکیده :

تبلیغات ، بعد از ارتباطی استراتژی بازاریابی است . ارتباط عملی فراتر از ارائه اطلاعات ( ارسال اطلاعات ) است . ارتباط موثر هنگامی برقرار میشود که شخص اطلاعات درستی دریافت و تحلیل کند . بنابراین ارتباط باید به عنوان فرآیندی که دارای عوامل متعدد است نگریسته شود .

گام اول دربسط وگسترش یک استراتژی موثر بازاریابی ، تشخیص مخاطب هدف است . تشخیص وتحلیل مخاطب هدف عملی است چون مخاطب مورد نظر روی آمیخته ابزارهای تبلیغات زمان ارتباط ، پیام ارسالی و تعداد بیشماری از سایر عوامل دخیل در یک استراتژی تبلیغات تاثر میگذارد .

شرکت های زیادی نیاز به بسط و ایجاد استراتژی های تبلیغات را مورد توجه قرار داده اند . پاسخی که مدیریت از مخاطبان هدف خود در بازار میگیرد ، تعیین کننده اهداف برنامه تبلیغات خواهد بود .

سلسله مراتب مدل تاثیر در تعیین این که آیا اهداف باید به صورت پاسخ فروش یا پاسخ به ارتباط مطرح شوند ، ازارزش ویژه ای برخوردار است . یکی از جوانب توجه به اهداف تبلیغات بر این نکته مبتنی است که آیا استراتژی برای آگاه دادن ، تشویق و ترغیب و با یادآوری طرح ریزی شده است یا خیر ؟ مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات از صنعتی تا صنعت دیگر و یا از مارک و محصولی خاص تا محصولی دیگر متفاوت است . عوامل ایجاد تفاوت در سطوح گوناگون بودجه عبارتند از : کانال ، تناوب ابداع محصول و تغییر شکل آن ، تعداد و وجود مشتریان ، پیچیدگی واحدهای تصمیم گیری ، درجه استاندارد بودن محصول یا خدمت ، مقدار آگاهی مصرف کنندگان از فواید کالا یا خدمت و تناوب زمان خرید .

روش های گوناگونی برای تعیین بودجه تبلیغات مورد توجه قرار میگیرند . روش های معمول عبارتند از درصد فروش ، اهداف و وظایف و تساوی رقابتی .

مقدمه :

تبلیغات یکی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی یک شرکت محسوب میشود . فعالیت های مرتبط Promotion نقشی کلیدی در برقراری ارتباط بین بازار هدف و استراتژی اتخاذ شده ایفاد می کنند . به همین دلیل ، برنامه های تبلیغاتی سازمان باید به گونه ای طراحی شوند که استراتژی رقابتی کلی سازمان را مورد حمایت قرار داده و به همین دلیل باید با تصمیمات مرتبط با قیمت گذاری نیز تعاملی پایدار ایجاد کند .

Promotion واژه ای است که در طول زمان معانی گوناگونی به خود گرفته است . ریشه این کلمه در زبان لاتین به معنای حرکت به سمت جلو بوده ، اما در تعریفی دیگر اخیرا" بدین گونه معنا شده است : " برنامه ای تحت کنترل و کامل از ارتباطی برقرار شده بین روش ها و ابزار که برای ارائه و معرفی یک شرکت و محصولاتش به مشتریان بالقوه در کنار یکدیگر قرارداده شده اند . " تبلیغات جنبه وظیفه ای ارتباط در بازاریابی را به عهده دارد . حال آنکه ارتباط چیزی بیش از ارائه اطلاعات است . ارتباط زمانی موثر محسوب میشود که افراد ، پیام ارسالی را به خوبی درک کنند و پاسخی مناسب ابراز دارند .

استراتژی تبلیغات از طریق آگهی ، تبلیغات و روابط عمومی ، فروش شخصی و پیشبرد فروش جنبه عملی به خود میگیرد .

تبلیغات آگاهی دهنده ، مشوق و یادآوری کننده است . به کمک تبلیغات و ابزار تبلیغاتی است که برای مثال ، یک فروشگاه از ارائه تخفیف ویژه خبر میدهد و مکان ، زمان وسایر تسهیلات ارائه شده برای خرید ( مثل استفاده از کارت های اعتباری ) را به اطلاع مشتریان بالقوه خود میرساند . با کمک تبلیغات و ارتباطات مفید آن میتوان مشتریان بالقوه را به خرید کالا تشویق



خرید و دانلود تحقیق در مورد آشنایی با عناصر گوناگون آمیخته های تبلیغات 24  ص


تحقیق در مورد عوارض مرتبط با رژیم غذایی در دوران بارداری

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 2 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

عوارض مرتبط با رژیم غذایی در دوران بارداری

1)     حالت تهوع

سه ماه اول بارداری، حالت تهوع واستفراغ بخصوص درهنگام صبح شایع تر است . استفراغ و تهوع شدید اوایل بارداری با کمبود حاد انرژی و پروتئین همراه می شود . راهکارهای مناسب برای برطرف کردن آن به قرار زیراست : تازه بودن هوای اتاق ، جلوگیری از هر نوع بو ، خوردن غذاهای سرد، آهسته بلند شدن از رختخواب ، گذاشتن کمی بیسکویت خشک د ردهان قبل از بر خواستن از رختخواب ، مصرف نمودن شش وعده غذا بجای سه وعده ، پرهیز از غذاهای پر چربی و ادویه دار و نفاخ و غذاهای برطرف کننده تهوع؛ آب میوه ، نوشابه گاز دار ، دوغ ، لواشک ، آلو یا آلبالو ، نان خشک و آبلیمو هستند. شما باید دراین مدت از گرسنگی اجتناب کنید و از مصرف آشامیدنی ها با غذا و غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید.

2)     ترش کردن یا سوزش معده

این حالت درماههای آخر پس از صرف غذا ایجاد می شود و راه حل آن افزایش تعداد  وعده های غذا ، پوشیدن لباسهای گشاد و آهسته جویدن غذاست . زنان باردار درماههای آخرپس از صرف غذا نباید دراز بکشند.

3)     یبوست

مشکلات دفعی دراواخر دوره بارداری مشاهده می شود و بیشتر به علت کاهش فعالیت فیزیکی و بزرگ شدن رحم وجنین است . از این رو مصرف مایعات زیاد ، غذاهای غنی از فیبر مثل سبزیجات خام ، میوه های خام و نانها ی سبوس دار (سنگک و جو) و همچنین مصرف آلو ، انجیر و دیگر خشکبار خیس خورده مفید است. همچنین پیاده روی برای برطرف کردن این حالت مؤثر است.

بیماری هایی مانند بیماری قند دوران بارداری و فشار خون دوران بارداری امکان دارد بوجود آید که باید تحت نظر پزشک و متخصص درمان شوند.

برنامه غذایی یک مادر باردار

یک مادر باردار باید از کلیه مواد غذایی به میزان مورد نیازش مصرف کند تاهم جنین رشد مناسبی داشته باشد و هم ذخائر بدن مادر تخلیه نشود. اگر مادر بیش از اندازه غذا مصرف کند، چربی های موجود در بدنش زیاد شده و زایمان او سخت تر خواهد بود. پس از زایمان نیز خیلی مشکل تر به وزن پیش از بارداری باز خواهد گشت ویا هیچ گاه به وزن قبل از بارداری باز نخواهد گشت.

نمونه برنامه غذایی مناسب یک مادر باردار:

نان سنگک یا جو ( سبوس دار) 3 برش + پنیر 30 گرم + عسل یا مربا 2 قاشق مرباخوری + خامه 3 قاشق سو پخوری + شیر کم چربی 1 لیوان

صبحانه

2 عدد میوه مثل یک سیب ترجیحاً با پوست و یا یک عدد گلابی ، انار، یا یک برش طالبی یا هندوانه و ... + 4 قاشق سوپخوری مخلوط بادام ، بادام زمینی ، فندق ، گردو و ...

ساعت 10

عدس پلو: گوشت 120 گرم + کته 10 قاشق غذا خوری + عدس پخته یک سوم لیوان + کشمش 1 قاشق غذاخوری + سبزی خوردن یک پیش دستی + ماست کم چربی یک دوم لیوان و مجاز به استفاده از 2 قاشق غذا خوری روغن مایع د رغذا هستید

نهار

2 عدد میوه تازه یا یک پنجم لیوان آب میوه تازه

عصرانه

کوکو سیب زمینی : تخم مرغ 1 عدد ( برای مادر باردار) + سیب زمینی 1 عدد متوسط + نان سبوس دار 2 برش+ روغن مایع یک و نیم قاشق غذا خوری برای پخت + ماست کم چربی 1 لیوان + سالاد فصل 1 کاسه (حاوی اسفناج و گوجه و فلفل سبز)

شام

شیرکم چربی 1 لیوان + عسل 4 قاشق مرباخوری

قبل از خواب

 اگر در برنامه ی زیر دقت کنید متوجه می شوید که کل مواد غذایی که مادر باردار باید درطول روز مصرف کند چه میزان است. این یک برنامه ی کلی جهت تعیین مقدار دریافت مواد غذایی یک مادر باردار در طی یک روز است.

3 تا 4 لیوان

شیر کم چربی

120 تا 180 گرم

گوشت ( لخم) ، ماکیان و ماهی

1 عدد

تخم مرغ

3 تا 5 لیوان بصورت خام(سبزیجات)

سبزی های دارای برگ سبز یا زرد تیره ، پخته یا خام ، سبزیجات نشاسته ای شامل سیب زمینی

1 لیوان پخته

لوبیا ، عدس و حبوبات دیگر

3 تا 4 عدد

میوه تازه یا کمپوت با رنگ نارنجی تیره شامل زرد آلو، هلو، طالبی  

210 تا 320 گرم درطول روز

غلات کامل ، نانهای غنی شده ، غلات صبحانه ، شیرینی های خشک و بیسکویت های سبوس دار

این برنامه برای اکثر افراد کافی است ، فقط مادران قد بلند ( بلندتر از 163 سانتیمتر ) نیازشان کمی بیشتر از مقدار ذکر شده است.

آنچه مادر بادار نباید مصرف کند:

1)      کافئین : نوشیدنی های کافئین دار مانند چای ، قهوه ونوشابه های کوکا با ید به 2 لیوان درروز محدود شوند. زیرا می توانند موجب تولد نوزاد کم وزن تا نوزاد با عوارض عصبی شوند. دم کرده های گیاهی ( مانند چای نعناع و یا گل گاو زبان ) که اغلب جانشین نوشیدنی های کافئین دار می شوند، گاهی اثرات جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ بوجود می آورند که درزنان باردار باید با احتیاط مصرف شوند.

2)      الکل : مصرف الکل درهنگام با رداری با افزایش خطر تولد نوازد کم وزن و یا بروز سندرم الکلی جنین همراه است.

3)      شکلات : شکلات علاوه بر اینکه مقداری کمی کافئین دارد ، حاوی تئوبرومید نیز می باشد که شبیه کافئین است . بنابراین مصرف شکلات باید محدود شود.

ترکیبات حاوی قند ساده : مواد قندی ساده دراین دوران در حد اعتدال مصرف شوند .  



خرید و دانلود تحقیق در مورد عوارض مرتبط با رژیم غذایی در دوران بارداری


فایل کارآموزی شرکت گرافیکی.

فایل کارآموزی شرکت گرافیکی.

 

دانلود کارآموزی شرکت گرافیکی

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات: 19

 

 

 

 

فهرست

مقدمه 

تاریخچه ی محل کار آموزی  

فعالیت های محل کارآموزی  

گزارش  کارآموزی    

نتیجه گیری   

 

مقدمه:

در ابتدای کار که من وارد شرکت شدم متوجه شدم که کار خود را باید با برنامه فلش Flash  Mx آغاز کنم. یعنی فهمیدم که قبل از آغاز به کار باید برنامه ی فلش را کامل بشناسم و بتوانم طرز استفاده ی درست و به موقع ابزار را بلد باشم. سپس توانستم با بهره گیری از اطلاعات و تجربه های مدرس کار آموزیم، با برنامه فلش کاملاً آشنا شوم. درابتدای کار، دست من زیاد آزاد نبود و مدرس کارآموزی نیز من را در انجام کارها راهنمایی می نمود اما در اوایل هفته ی سوم من به تنهایی کار خود را آغاز نمودم و دیگر از نقطه نظرات وی استفاده نکردم. و خواستم که خودم به تنهایی در ایجاد صفحات کوچک فلش سهیم باشم. بنابراین با ایجاد چند صفحه ی کوچک از برنامه ی فلش توانستم توجه مدرس کار آموزیم را نسبت به کارهای اجرایی جلب کنم. در ضمن من همچنین در این شرکت در کارهای  photoshop در زمینه های مختلف مانند ترمیم و باز سازی عکس ها فعالیت چشمگیری داشتم.



تاریخچه:

این شرکت گرافیکی از سال 1376 شروع به کار نمود. این شرکت با تولید نرم افزار هنر هفتم کار خود را نیز آغاز نمود. در ابتدای کار CD های تولید شده چند رسانه ای نیز بود. در سال 1377 با تولید CD های طالع بینی، ویندوز فارسی نوین، تهران قدیم، و صدور یک کتاب کامپیوتری و موسیقی کلاسیک عملاً کار خود را به عنوان تولید کننده های نرم افزاری و گرافیکی آغاز نمود. همچنین این شرکت در کارهای خود نیز از دیزاین‌های بسیار جالب گرافیکی نیز استفاده می نماید. نام این شرکت در ابتدای کار یا شاید بهتر باشد که گفت از آن زمان به نام شرکت مهندسی پژوهشی نوین نیز بود اعم فعالیت های شرکت عبارتند از تهیه و تولید و جمع آوری اطلاعات تاریخ سینمای ایران درقبل و بعد از انقلاب به صورت 2 زبان و همچنین استفاده از طرح ها و ایجاد کمپوزیسیون جذاب و دیدنی در کار ناگفته نماند که این شرکت نه تنها از تولید و ایجاد نرم افزارها دست داشته، بلکه در کارهای گرافیکی این CD نیز نقش بسیار مهم را ایفا کرده است. بنابراین هر جا که مانامی از این CD های نرم افزاری می آوریم، باید توجه ی اقدامات و فعالیت های گرافیکی برای جمع آوری تولید و این CD ها شویم. از فعالیت های دیگر این شرکت می توان از CD های آموزشی با بیست از شصت عنوان، مبتکر تهیه  و تولید CD های بازی فارسی با بیش از 40 عنوان از جمله فیضا، جک فردور، مجری علامت، سام، جراجد، اقامتگاه شیطان و غیره را نام برد. بزرگترین تولید کننده ی محصولات آموزشی زبان با بیش از 20 عنوان از قبیل  American  Headway ,Ture toLife, New interchana  و انجام پروژه های متعد برای شرکت ها و موسسات مختلف در حال حاضر این شرکت نام تجاری آریانا با بیش ار 80 عنوان محصول در بازار ایران به عنوان یکی از قطب های تهیه و تولید CD های آموزشی و تفریحی و فرهنگی شناخته شده است.



فعالیتهای این شرکت:

فیفا 2004 به همره برتر ایران، تیم ملی ایران، همواره با چهره واقعی بیشتر بازیکنان ایرانی و .....

فیفا 2003 فارسی با گزارشگری عادل فردوسی پور به همراه تیم ملی ایران، لیگ برتر ایران جام باشگاه های آسیا، جام باشگاه های اروپا، مفسر ورزشی، اسامی بازیکنان ایرانی، تاریخچه تیمهای معتبر اروپایی و ....

مجموعه سه بازی معروف، اکشن و پر فروش علیات جهانی، فرمانده جنگ و سام ماجراجو که تمامی آنها در این مجموعه گرد آوری شده اند و با امکانات فارسی اضافه شده لذت بیشتری خواهید برد.

دو بازی مهیج 12 کماندو و مجموعه تمامی ترسها در یک بسته ......

تدوین ومیکس فیلمها، وارد نمودن تصاویر ساکن و کلیپ های رنگ در پروژه برش کلیپ اجرا تنظیمات افکت ها روی هم نهادگی Overlay تیتراژ فیلم، افزودن ، ضبط، میکس وتنظیم صدا آموزش کلیه منوها و میانبرها در برنامه، آموزش برنامه DVDe factory  انجام عملیات رایت و تکثیر و تبدیل فیلم ها و ....

آشنانی با محیط کاری سازماندهی و ویرایش کلیپها، کار با پروژه ها، تدوین برنامه های ویدئویی اعمال کلیپها  و کار با کلیپها، آشنایی با کلید ها افزودن صدا و فیلتر ها و انیمیشن،‌استفاده از جلوه های ویژه، تلفیق کلیپها، حرکت و بکارگیری آن استفاده از کنترل رنگها، زندگی بخشیدن به کلیپها.

گرد آوری کلیپهای ویدئویی، ویرایش کلیپها در پنجره  Time Line انجام یک ویرایش Rolling به کار بردن ترنزیشن ها، دگرگون سازی شکل یک کلیپ حرکت دادن یک کلیپ ساخت Title تیتر سازی کار با  Audio Mixer روش اعمال کردن یک افکت و به همراه سی دی آموزش نرم افزار   Holywood FX

مبانی کار با دایرتور شامل نحوه کار با   Behavior, score,sprite  آموزش تکنیکهای مختلف انیمیشن سازی، نحوه کار با فرمهای گوناگون، فیلم های ویدئویی و دیجیتالی و استفاده از امکانات صدا، آشنایی با زبان برنامه نویسی  Lingo و ایجاد انیمیشن های سه بعدی و ....

آموزش کامل زبان اسکریپتی فلش، ساخت انیمشنهای اینتراکتیو، آشنایی با مفهوم اشیاء در فلش آشنایی با مفهوم متغیرها به همراه مثالهای کاربردی فراوان و نحوه ارتباط خروجی فلش با دیگر نرم افزارهای تابعه و ....

تصحیح انتخاب امکانات فارسی به تفکیک و به دلخواه تاریخ هجری شمسی در ویندوز، ترتیب صحیح الفبایی 200 فوت زیبا و متنوع فارسی، امکان ارسال فکس فارسی و نیز پروین 98 جهت تایپ در برنا مه های گرافیکی و ....



خرید و دانلود فایل کارآموزی شرکت گرافیکی.


تحقیق در مورد عرصه ها و آفاق اعجاز قرآن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

عرصه ها و آفاق اعجاز قرآن

ویژگیهای کلام الهی

اکنون نوبت آن است به جستجوی این موضوع بپردازیم که چه ابعاد و خصوصیاتی در قرآن مکنون است که منشأ برتری مطلق قرآن و مبدأ تحدی آن است؟ اعجاز قرآن می تواند در قلمروهای گوناگون جستجو و کاوش گردد. البته روشن است که این وجوه نه همة آن چیزی است که قرآن محتوی آن است، بلکه به اقتضای فهم و برداشت ماست. اینک به اختصار برخی از آنها را مورد توجه قرار می دهیم.

1-اعجاز در قلمرو لفظ و ساختار ظاهری متن

به اتفاق نظر تمام ادیبان و سخن شناسان عرب، قرآن در فصاحت و بلاغت (زیبایی و رسایی) بی مانند است. ساختمان ترکیبی کلمات آن و سبک بدیع و اختصاصی آن نه سابقه داشته است و نه تقلید پذیر؛ ترنم و آهنگ شعر را با خود همراه دارد؛ بشاراتش آرام بخش روان و هشدارهایش بیدارگر و غفلت زداست، لکن تخیل و وزن و قافیه را بر خود نبسته است.

نزول قرآن با شکوفاترین عصر ادبی عرب و روزگار اوج فصاحت و بلاغت اوست.

هنروران قوم تازی در ماههای حرام ارزنده ترین کالاهای خویش، یعنی سروده هایشان را در باشگاه ادبی و نمایشگاه هنری بازار عکاظ عرضه داشته، داوران و نقادان سخن، برترین نمونه ها را گزینش و معرفی می نمودند. آن برگزیده ها بر دیوار کعبه آویخته می شد و مایة‌مباهات صاحبانشان می شد. هفت قصیده مشهور به «معلقات سبع» از امرؤالقیس، طرفه بن العبد، زهیر بن ابی سلمی، لبید بن ربیعه، عمر و بن کلثوم، عنتره بن شداد و حارث بن حلزه، اشعاری بود که برتر از آنها کلامی وجود نداشت و به عنوان شاهکارهای ادبی عرب محسوب می شد. وقتی قرآن کریم نازل شد و آوای آن به گوش این چکامه سرایان و زبان ناسان رسید، انسان جانهایشان را تسخیر و دلهایشان را ربود که آن آثار ادبی و نمایشگاه شعر چونان شمع در برابر خورشید بی فروغ گردید و مجال ماندن نیافت: طلع الصباح فأطفاً القندیلا.

لبید که خود از شاعران نامی عرب و سراینده یکی از قصاید هفتگانه بود، وقتی با قرآن محمدی(ص) آشنا گردید دلسپرده آن شد، دیگر شعر نگفت و پیوسته در حال قرائت قرآن بود. وقتی از او پرسیدند که چرا شعر را رها کردی؟ گفت:«در مقابل قرآن دیگر نمی توانم شعر بیافرینم. اگر سخن این است، گفته های ما همه هجو است، من آن اندازه از قرآن لذت می جویم که بالاتر از آن نمی شناسم.»

ولید بن مغیره مخزومی گل سر سبد عرب «ریحانه العرب» و امیر سخن در میان مشرکان، وقتی سروش روح افزای کلام الهی را شنید با تمام کین ورزی و دشمنی با پیامبر اکرم و پیام او، ناچار به اعتراف گردید که این سخن بالاتر از افق کلام انسان است: فوالله ما هو بشعر و لا بسخر و لا بهذی جنون، و آن قوله من کلام الله… آن له لحلاوه و آن علیه لطلاوه وان اعلاه لمثمر و آن سفله لمغدق و انه لیعلوا و لا یعلی علیه.

عتبه بن ربیعه از بزرگان قریش برای محاجه و اقناع پیامبر به محضر آن جناب آمد. رسول اکرم آیات آغازین سوره فصلت را بر او تلاوت کرد. وقتی برگشت اظهار داشت:«سوگند به خدا سخنی



خرید و دانلود تحقیق در مورد عرصه ها و آفاق اعجاز قرآن